Lotnictwo 1–2/2017 już w sprzedaży

Lotnictwo 1–2/2017

Styczniowo–lutowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Samolot szkolno-treningowy M-346 Master/Bielik
Nowy odrzutowy samolot szkolno-treningowy Sił Powietrznych RP należy do najnowocześniejszych w swojej klasie. Początkowo powstawał w ramach wspólnego włosko-rosyjskiego programu maszyny treningowej nowej generacji, ale w ostateczności jest indywidualnym projektem koncernu Alenia Aermacchi (obecnie Leonadro-Finmeccanica).

Siły Powietrzne Finlandii
Fińskie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1918 r. Podczas II wojnie światowej odniosły duże sukcesy w walce z radzieckim lotnictwem. Po wojnie wznowiły działalność na początku lat 50. Finlandia była jednym z niewielu krajów w Europie, które kupowały uzbrojenie zarówno na Zachodzie, jak i w Związku Radzieckim. Obecnie Fińskie Siły Powietrzne są nieliczne i wyposażone wyłącznie w samoloty. Od ponad dwudziestu lat ich jedynymi maszynami bojowymi są myśliwce F/A-18C/D Hornet.

Perspektywy budowy polskiego systemu obrony powietrznej
Koncepcja budowy nowoczesnej polskiej naziemnej obrony powietrznej zakłada, że będzie to system wielowarstwowy, dysponujący nowoczesnymi rozwiązaniami w poszczególnych kluczowych podsystemach: dowodzenia i łączności, dowodzenia oraz ogniowym. Krajowy przemysł zbrojeniowy dysponuje niektórymi rozwiązaniami możliwymi do zaproponowania polskiemu MON, szczególnie w zakresie sensorów i efektorów najniższej warstwy, tj. środków ogniowych bardzo krótkiego zasięgu, jednak najważniejsze pozostałe wskazane elementy systemu OP muszą być importowane.

Antonow An-148/158
Ukraińscy konstruktorzy projektowali nowoczesny samolot pasażerski An-148 zaledwie kilkanaście lat temu, zakładając kooperację z przemysłem rosyjskim. W tym krótkim czasie stosunki między oboma państwami zdążyły jednak wykonać zwrot o sto osiemdziesiąt stopni. Czy wobec tego produkt Antonowa, firmy od dekad ściśle związanej z rynkiem rosyjskim, ma dziś realną szansę na sukces? An-148 wydaje się być jednym z najbardziej pechowych wśród obecnie realizowanych projektów lotniczych.

Lotnictwo austriackiej policji
Austriacka Flugpolizei posiada osiemnaście śmigłowców, które są rozmieszczone w kilku bazach lotniczych. Jest to siedem EC135P2+, cztery AS350B1, dwa AS355F2, dwa AS355N Ecureuil oraz jeden Bell 206B Jet Ranger III. Jesienią ubiegłego roku na wyposażenie Flugpolizei wszedł pierwszy, fabrycznie nowy AS350B3 Ecureuil, zastępując jednego ze starszych AS355F2, którego resurs się skończył, a remont u producenta uznano za nieopłacalny.

Mikojan Gurewicz MiG-29N
Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne z pewnością można zaliczyć do najbardziej egzotycznych użytkowników samolotów MiG-29, które razem z ósemką dwumiejscowych F/A-18D Hornet przez przeszło półtora dekady stanowiły podstawę lotnictwa wojskowego tego kraju.
Po odebraniu przez RMAF (ang.: Royal Malaysian Air Force; mal.: TUDM – Tentera Udara DiRaja Malaysia) w latach 2007–2009 nowych Su-30MKM (zamówionych jeszcze w 2003 roku w ramach kontraktu zawartego z korporacją OAO „Irkut”, tj. dawnym IAPO z Irkucka), faktycznie deklasujących MiG-i niemal w każdym aspekcie, 28 października 2009 roku podjęto decyzję o wycofaniu myśliwców MiG-29 do końca 2010 roku. Mimo to realizacja projektu MRCA (Multi-Role Combat Aircraft) mającego wyłonić ich następcę przez długi okresu czasu była odkładana, malezyjskie MiG-29N/NUB wytrwały natomiast w służbie kolejne lata. Co więcej, ku powszechnemu zaskoczeniu niedawno ogłoszono zamiar ich dalszej modernizacji!

Consolidated PB2Y Coronado
Czterosilnikowa łódź latająca Coronado miała być następcą słynnej Cataliny opracowanej w samej wytwórni. Z powodu zbliżonego zasięgu do dwusilnikowego odpowiednika, produkcja  PB2Y ograniczyła się jednak do 217 egzemplarzy. Niemniej i Coronado wziął udział w II wojnie światowej.

Nalot na zakłady Focke-Wulfa w Bremie, 17 kwietnia 1943 r.
17 kwietnia 1943 r. ciężkie samoloty bombowe 8. Armii Powietrznej USAAF przeprowadziły nalot na zakłady lotnicze Focke-Wulfa w Bremie. Choć opłacone ciężkimi stratami, bombardowanie spowodowało przeniesienie produkcji legendarnych myśliwców Fw 190 do wschodniej części Niemiec, w tym na tereny dzisiejszej Polski. Do ataku na zakłady Focke-Wulf pod Bremą, w których produkowano myśliwce Focke-Wulf Fw 190, wystartowało 115 bombowców B-17, co było największą formacją wysłaną jak do tej pory przez 8. Armię Powietrzną nad pojedynczy cel.

Czarna niedziela” w Porcie Wojennym Hel. Zatopienie ORP Wicher i ORP Gryf
3 września 1939 r. po porannym pojedynku artyleryjskim pomiędzy zakotwiczonymi jako stałe baterie artyleryjskie w helskim Porcie Wojennym  kontrtorpedowcem ORP Wicher i stawiaczem min ORP Gryf, a niemieckimi kontrtorpedowcami typu Leberecht Mass, z którego niemieckie jednostki wyszły pokonane, Dowództwo Marine Gruppe Ost postanowiło rozstrzygnąć problem „helskiego kolca” uderzeniem z powietrza, mającym na celu wyeliminowanie ostatnich dużych okrętów polskiej Marynarki Wojennej siłami lotniczymi podległymi dowództwu lotnictwa morskiego Morza Bałtyckiego (F.d.Luft. Ost.). W zaplanowanym nalocie główną rolę odegrać miały bombowce nurkujące Junkers Ju 87B-1 „Stuka” należące do przeznaczonej dla będącego w budowie lotniskowca Graff Zeppelin eskadry pokładowej 4./186. Trägerstaffel.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowo–lutowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

Źródło: magnum-x.pl
comments powered by Disqus