Linie KLM wykonały pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej
Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego, które zostało wyprodukowane bez użycia surowców kopalnych, ale na bazie dwutlenku węgla (pochodzącego z przemysłu i rolnictwa), wody i energii ze źródeł odnawialnych – z wiatru i słońca. 500 litrów takiego paliwa wykorzystano (w postaci mieszanki) podczas lotu KLM na trasie z Amsterdamu do Madrytu, który odbył się 22 stycznia b.r.
Innowacyjne przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell (producent syntetycznej nafty) oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF), która odbyła się wczoraj (8 lutego 2021) w Hadze, z inicjatywy Cory van Nieuwenhuizen – Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. W konferencji wzięli udział między innymi politycy struktur europejskich, decydenci, przedstawiciele biznesu, przemysłu lotniczego i organizacji pozarządowych, a także europejskie media.
Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy.
Holandia jest wśród aktywnych krajów w Europie, które zabiegają o stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju, wzrostu produkcji i szerokiego zastosowania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), co jest warunkiem ekologicznej transformacji sektora lotniczego. Aby europejskie linie lotnicze do 2050 roku mogły całkowicie przestawić się na paliwo zrównoważone, potrzebne jest wsparcie produkcji biopaliw i syntetycznej kerozyny. Rząd holenderski wspiera różne inicjatywy mające na celu stymulowanie produkcji wspomnianych paliw, aby wzrost rynku przyczynił się do ekonomicznej zasadności i opłacalności ich stosowania. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest budowa pierwszej europejskiej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, która powstaje w Delfzijl w Holandii. To wspólne przedsięwzięcie firm z sektora paliwowo-energetycznego (SkyNRG, SHV Energy), lotniska Schiphol i linii lotniczych KLM.
„Jestem dumny, że KLM mógł wykonać pierwszy w branży lot pasażerski przy użyciu syntetycznej nafty lotniczej, wyprodukowanej z zasobów odnawialnych. Przejście od paliw kopalnych do zrównoważonych alternatyw jest jednym z największych wyzwań w lotnictwie. Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu.” – powiedział Pieter Elbers, Prezes KLM.
„Czyste i przyjazne środowisku lotnictwo to wspólne międzynarodowe wyzwanie, przed którym teraz stoimy. Dziś wykonaliśmy wielki krok rozpoczynając nowy rozdział w tej branży, ponieważ innowacja, jaką jest syntetyczna kerozyna, będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach w ograniczaniu emisji CO2. Jestem dumna, że Holandia mogła jako pierwsza pokazać, że jest to możliwe. Składam wyrazy uznania wszystkim zaangażowanym. Mam nadzieję, że w tych burzliwych dla lotnictwa czasach, wynalazek zainspiruje cały sektor do kontynuowania tego kursu.” – powiedziała Cora van Nieuwenhuizen, Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów.
„Shell jest aktywnym działaczem w transformacji energetycznej, a nasz wkład w innowacyjne przedsięwzięcie KLM jest tego dobrym przykładem. Jestem niezwykle dumny, że po raz pierwszy udało nam się wyprodukować 500 litrów paliwa do lotniczych silników odrzutowych w oparciu o CO2, wodę i energię odnawialną. Jest to ważny pierwszy krok, po którym wspólnie z naszymi partnerami będziemy zwiększać skalę, przyspieszać produkcję i dążyć do opłacalności komercyjnej.” – powiedział Marjan van Loon, Dyrektor Generalny i Prezes Shell Netherlands.
O produkcji syntetycznej nafty lotniczej i pionierskim jej wykorzystaniu przez KLM opowiada film poniżej.
Nowe inicjatywy i start-upy w Holandii
Podczas konferencji zaprezentowano również inne nowe inicjatywy proekologiczne, prowadzone przez start-upy z sektora paliwowo-energetycznego. Firma Synkero ogłosiła współpracę z Portem Morskim Amsterdam, lotniskiem Schiphol, liniami KLM i SkyNRG przy budowie fabryki syntetycznej nafty zrównoważonej, która powstanie w porcie. Projekt ma na celu powiązanie ze zrównoważonymi działaniami, realizowanymi w rejonie Kanału Morza Północnego, między innymi z budową wytwórni ekologicznego wodoru. Instalacja o mocy 100 megawatów jest w stanie wyprodukować do 15 tysięcy ton „zielonego” wodoru przy użyciu zrównoważonej energii elektrycznej. Kolejnym pomysłem jest budowa demonstracyjnej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, wykorzystującej jako surowiec, dwutlenek węgla wychwycony z powietrza. Fabryka ma powstać w Rotterdamie, w Holandii z inicjatywy konsorcjum kilku partnerów, w tym Portu Lotniczego Rotterdam.
W konferencji uczestniczyło kilku europejskich polityków, w tym komisarz Frans Timmermans, który jako Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej jest odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład, Minister Transportu Niemiec – Andreas Scheuer i francuski Minister ds. Transformacji Ekologicznej w Transporcie - Jean-Baptiste Djebbari. Politycy podkreślali znaczenie rozwoju sektora paliw lotniczych, wytwarzanych w sposób zrównoważony. Paliwa alternatywne wobec tych opartych na surowcach kopalnych przyczynią się do redukcji emisji CO2 i pomogą zapewnić lotnictwu lepszą przyszłość.
Różne państwa członkowskie Unii zadeklarowały poparcie dla tej sprawy i gotowość do działania. Niderlandy, Francja, Szwecja, Niemcy, Finlandia, Luksemburg i Hiszpania wystosowały wspólne oświadczenie, w którym podkreślają, że wyjście z obecnego kryzysu wywołanego pandemią musi iść w parze z przyspieszeniem ekologicznej transformacji sektora lotniczego. Jest to niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych. Państwa wzywają też Komisję Europejską do sformułowania nowych przepisów dotyczących mieszania paliw.
Według państw członkowskich UE – oba typy zrównoważonych paliw lotniczych – syntetyczna nafta i biokerozyna stanowią jedno z najbardziej obiecujących i skutecznych rozwiązań, które pomogą w ograniczeniu emisji pochodzących z lotnictwa w nadchodzących dziesięcioleciach.
Komentarze