Wstępny raport dotyczący wypadku Suchoj Superjet w Moskwie

Wypadek samolotu Suchoj Superjet w Moskwie, fot. news.com.au

Wstępne ustalenia rosyjskiego Ministerstwa Transportu dotyczące wypadku samolotu Suchoj Superjet, do którego doszło 5 maja na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo wskazują, że chwilę przed wypadkiem załoga otrzymała kilkukrotne ostrzeżenie przed uskokiem wiatru (wind shear).

Chwilę później Aeroflot Flight 1492 wykonał twarde lądowanie na pasie 24L i odbił się kilka razy, a następnie zapalił. Zginęło 41 osób, a 37 przeżyło katastrofę. Około pięć minut po odlocie, gdy samolot leciał w obszarze burz około 20 mil na północny zachód od lotniska i znajdował się na wysokości ok 9000 stóp, doszło do awarii systemów elektrycznych. Załoga  nie była w stanie nawiązać kontaktu z ATC i piloci ustawili kod transpondera na 7600, potwierdzając utratę łączności.

Dwadzieścia trzy minuty po starcie załoga ustawiła kod 7700 transpondera, chociaż raport nie precyzuje dlaczego tak się stało. Według rosyjskich śledczych, samolot podszedł do lądowania na klapach 25 z masą przekraczającą maksymalną.

Gdy samolot znajdował się na końcowym podejściu na wysokości 1000 stóp, pięć razy zabrzmiało ostrzeżenie przed uskokiem wiatru. Na wysokości ok 260 stóp, gdy samolot zszedł poniżej ścieżki schodzenia, rozległo się ostrzeżenie „Glide Slope”, a potem prędkość samolotu wzrosła do 170 węzłów.

Statek powietrzny przyziemił ok 3000 stóp za progiem drogi startowej z prędkością 158 węzłów i uderzył w pas z przeciążeniem 2,55 g, a potem odbił się i wzniósł na wysokość ok. 2 metrów. Podczas trzeciego przyziemienia przy 140 węzłach samolot uderzył w pas z przeciążeniem 5g, w wyniku czego doszło do uszkodzenia skrzydła i rozerwania przewodów paliwowych. Płomienie objęły tył samolotu, zanim zatrzymał się on na trawie między pasem startowym 24L, a dwoma drogami kołowania.


Raport wstępny MAK dotyczący wypadku Suchoj Superjet w Moskwie (w jęz. angielskim) dostepny jest tutaj (LINK)

Źródło: flyingmag.com
comments powered by Disqus