Coraz bliżej pierwszego lotu Bombardiera CSeries
Firma Bombardier poinformowała, że przed swoim pierwszym lotem prototyp odrzutowca CSeries musi jeszcze ukończyć dwa cykle testów kołowania. Lotniczy debiut testowego modelu CS100 oznaczonego FTV-1 (Flight Test Vehicule) został 9 września poprzedzony już jedną serią prób kołowania (na lotnisku w
Mirabel w pobliżu Montrealu), podczas których samolot osiągnął prędkość maksymalną 124kt (230 kmh) - zbliżoną do prędkości rotacji. Wideo opublikowane przez firmę Bombardier wskazuje, że podczas tych testów załoga podnosiła i opuszczała przednie kółko, przez krótką chwilę wstrząsając skrzydłami, aby sprawdzić reakcję maszyny.
Zespół wykonujący loty testowe musi również sprawdzić poziom drgań podwozia przed dopuszczeniem FTV-1 do pierwszego lotu. Bombardier nie poinformował, kiedy ma się on odbyć, ale zapewnia, że dojdzie niego wkrótce. FTV-1 to pierwszy samolot w klasie narrowbody, w którym zastosowane zostaną nowinki technologiczne takie jak m.in. aluminiowo-litowy płatowiec oraz silniki Pratt & Whitney Purepower
PW1500G.
Model CSeries, który obejmuje 135 miejscowy wariant CS300, jest również pierwszym samolotem Bombardiera z systemem fly-by-wire zaprojektowanym przez Parker Aerospace, a zintegrowanym przez Rockwell Collins. Kierownictwo Bombardiera oczekuje na kamień milowy, jakim ma być dziewiczy lot, celem zaktualizowania harmonogramu wprowadzenia samolotu do użytku, co jest planowane 12 miesięcy od momentu pierwszego lotu.
Poniżej film prezentujacy testy modelu CS100.
Komentarze