xNOTAM
Precyzyjna wiedza i świadomość sytuacji jest niezbędna do prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania wszystkich lotniczych podmiotów. Celem projektu „Digital Aeronautical Information Update” w skrócie Digital NOTAM jest stworzenie norm i zapewnienie zasobów przekazywania zawsze ustandaryzwoanej dokładnej i aktualnej informacji. System z definicji ma być dedykowany dla wszystkich użytkowników. Pomoże to wspierać wszystkie instytucje i ukaże nowy pogląd na kwestie operacyjne lotniczego środowiska.
Bolączki obecnego systemu NOTAM znane są prawdopodobnie wszystkim pilotom. Jego format, pomimo ogólnie znanego kodowania pozostawia autorom pewną dowolność opisową. Dlatego trudno jest zdefiniować automat który dokonywałby interpretacji danych, takich jak prezentacja informacji na mapach w zamian za nikomu nieczytelne współrzędne geograficzne. Zasada że jeden obraz to tysiąc słów, tłumaczy problem interpretacji wielustronnicowych informacji tektowych.
Cechą nowego systemu jest możliwość dostarczania informacji bezpośrednio do systemów kontroli ruchu lotniczego oraz urządzeń pokładowych samolotu. Kodowanie cyfrowego NOTAM-u opiera się na wymiennym modelu informacji lotniczej AIXM w wersji 5, który został opracowany we współpracy pomiędzy EUROCONTROL i FAA, przy wsparciu z AIS (Aeronautical Information Service). Informacje aeronautyczne są zorganizowane w standardzie XML. Rozpoczęcie wdrażania nowego systemu operacyjnego planowane jest na 2010 r., a jego wstępna zdolność operacyjna ma być dostępna w 2011 roku.
Więcej informacji na temat koncepcji cyfrowego NOTAM-u i spodziewanych korzyści z nim związanych na stronie internetowej http://www.eurocontrol.int
Bolączki obecnego systemu NOTAM znane są prawdopodobnie wszystkim pilotom. Jego format, pomimo ogólnie znanego kodowania pozostawia autorom pewną dowolność opisową. Dlatego trudno jest zdefiniować automat który dokonywałby interpretacji danych, takich jak prezentacja informacji na mapach w zamian za nikomu nieczytelne współrzędne geograficzne. Zasada że jeden obraz to tysiąc słów, tłumaczy problem interpretacji wielustronnicowych informacji tektowych.
Cechą nowego systemu jest możliwość dostarczania informacji bezpośrednio do systemów kontroli ruchu lotniczego oraz urządzeń pokładowych samolotu. Kodowanie cyfrowego NOTAM-u opiera się na wymiennym modelu informacji lotniczej AIXM w wersji 5, który został opracowany we współpracy pomiędzy EUROCONTROL i FAA, przy wsparciu z AIS (Aeronautical Information Service). Informacje aeronautyczne są zorganizowane w standardzie XML. Rozpoczęcie wdrażania nowego systemu operacyjnego planowane jest na 2010 r., a jego wstępna zdolność operacyjna ma być dostępna w 2011 roku.
Więcej informacji na temat koncepcji cyfrowego NOTAM-u i spodziewanych korzyści z nim związanych na stronie internetowej http://www.eurocontrol.int
Źródło artykułu
Komentarze