EASA publikuje proponowane zapisy dot. certyfikacji lekkich dronów
Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) opublikowała propozycję regulacji wymaganych do certyfikacji zdecydowanej większości lekkich bezzałogowych statków powietrznych. Normy te w znacznym stopniu mają przyczynić się do bezpiecznego funkcjonowania dronów w sektorach usług, takich jak doręczanie paczek w miejskich obszarach, kontrola linii kolejowych i energetycznych lub realizowanie lotów z zaopatrzeniem do stref kryzysowych.
Proponowane normy, teraz udostępnione do konsultacji społecznych, zostały nazwane Special Condition Light UAS i będą miały zastosowanie do bezzałogowych statków powietrznych o masie poniżej 600 kg eksploatowanych w określonej lub certyfikowanej kategorii zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/947, które wchodzi w życie w dniu 31 grudnia 2020 r. Większość dronów obecnie podlegających certyfikacji w EASA przyjmie właśnie tę podstawę prawną.
„Ta propozycja stanowi część szerszej inicjatywy EASA mającej na celu zapewnienie bezpiecznej i akceptowalnej obsługi dronów, szczególnie na obszarach gęsto zamieszkanych przez ludzi oraz obejmujących poruszające się lub statyczne obiekty” - powiedział dyrektor wykonawczy EASA Patrick Ky.
„Ponieważ różne sektory gospodarek poszukują sposobów wykorzystania dronów w celu usprawnienia ich działania, ważne jest, abyśmy stosowali zasady mające zapewnić, że użytkowanie dronów nie będzie stanowić zagrożenia dla ludzi lub mienia, a poziom ich hałasu będzie akceptowalny. Naszym zadaniem jest zapewnienie obywatelom Europy bezpieczeństwa w miarę wzrostu liczby wykorzystywanych dronów", dodał.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w komunikacie prasowym (LINK)
Komentarze