Przejdź do treści

Od Orlika do Globemastera

Por. Piotr Adamiec pozytywnie zakończył proces szkolenia na dowódcę załogi C-17 Globemaster III. Został w ten sposób pierwszym polskim pilotem wyszkolonym do poziomu „aircraft commander” na tym typie statku powietrznego. Ponadto jest pierwszym pilotem wyszkolonym do poziomu dowódcy załogi, zgodnie z programem obowiązującym w US Air Force, a wdrożonym w 1 Heavy Airlift Wing. w bazie Papa na Węgrzech.

Szkolenie na C-17 rozpoczął od kursu drugich pilotów PIQ (Pilot Initial Qualification) w Stanach Zjednoczonych w USA w 2011. Obejmował on szkolenie symulatorowe oraz szkolenie praktyczne w charakterze drugiego pilota w lotach taktycznych, na małej wysokości oraz NVG (Night Vision Goggles).

W 2013 r. kontynuował szkolenie z desantowania towarów i wojska w lotach grupowych, w lotach taktycznych, na małej wysokości oraz NVG (C17 CAD Copilot Airdrop) w Stanach Zjednoczonych. Następnie odbył kilkutygodniowe szkolenie w charakterze dowódcy załogi C-17 (aircraft commander) 30 lipca 2014 r. Część teoretyczna (wykłady i symulatory) odbyła się w Stanach Zjednoczonych, zaś część praktyczna-  obejmująca loty taktyczne w charakterze dowódcy załogi (na małej wysokości oraz NVG) i praktyczne prowadzenie misji - odbywała się z bazy lotniczej Papa. Misje obejmowały transport ludzi i sprzętu w obrębie czterech kontynentów (Europa, Azja, Ameryka Północna, Afryka). Podczas jednego z lotów po raz pierwszy w historii programu C-17 start i lądowanie wykonała załoga, w której oboma pilotami siedzącymi za sterami byli Polacy: por. Piotr Adamiec – dowódca załogi, por. Grzegorz Paterek – drugi pilot.


Por. Piotr Adamiec – dowódca załogi C-17, por. Grzegorz Paterek – II pilot

Por. Piotr Adamiec ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie w 2000 r. Posiada nalot ogólny 2500 godzin na PZL-130, TS-11, Su-22M4, Su22-UM3K, M-28 Skytruck, C-295M, C-17 (w tym nalot na C-17 Globemaster III). W latach 2000 – 2007 służył w 7 eskadrze lotnictwa taktycznego w Powidzu (starszy pilot, szef sekcji szkolenia) i latał Su-22. W latach 2007 – 2012 służył w 13 eskadrze lotnictwa transportowego w Krakowie (starszy pilot) latając M-28, C-295M. Od początku 2012 służy w 1 HAW w Papa (Węgry) jako starszy pilot C-17. Kadencję na stanowisku w 1 HAW zakończy w wakacje 2015 r.

Tekst i zdjęcia: kpt. Marek Bracławski

FacebookTwitterWykop

Nasze strony