Przejdź do treści
Źródło artykułu

Satelitarna informacja pogodowa w Europie? To możliwe...

Jak istotne jest uzyskanie informacji dotyczących bieżących warunków meteorologicznych, nie trzeba przekonywać żadnego lotnika. Aktualna informacja wpływa na jakość podejmowanych decyzji. Ameryka od dawna posiada satelitarne, popularne i łatwo dostępne wspomaganie pokładowej informacji pogodowej. Wykorzystuje do tego sieć satelitów XWeather, służącej również do obsługi radia satelitarnego.

W Europie, z pomocą przychodzi satelitarna sieci Irydium. Wspomaga ją firma Avidyne z urządzeniami MLX770 oraz MLX780. Są to urządzenia dwukierunkowej satelitarnej komunikacji dostarczające graficznego zobrazowania danych pogodowych o zasięgu ogólnoświatowym. Umożliwiają komunikację głosową i dwukierunkową wymianę wiadomości tekstowych będącej nośnikiem informacji pogodowych (map, i depesz meteorologicznych).

MLX770 oraz MLX780 współpracują z wyświetlaczami Avidyne Entegra EX500/EX5000. Nadzieją na powszechne użycie informacji pogodowej z satelit, są tańsze niż zabudowane ekrany, "Flying Bags". Urządzenia te dostarczają graficzne informacje meteorologiczne dla statków powietrznych, w tym m.in. wysokiej rozdzielczości zdjęcia radarowe, METAR-y i TAF-y, a także funkcje przybliżające miejsce występowania turbulencji, wyładowań atmosferycznych oraz zmiany temperatury.


MLX770 to nadajnik ‐ odbiornik systemu Iridium, umożliwia również odbieranie i wysyłanie wiadomości tekstowych, a także e-maili.

MLX780 posiada natomiast funkcje telefonii satelitarnej, z której można korzystać w kokpicie lub kabinie pasażerskiej. Urządzenie jest wyposażone w standardową słuchawkę, klawiaturę oraz panel dźwiękowy pozwalający pilotom na prowadzenie rozmów przez indywidualne zestawy słuchawkowe.

Pokrycie siecią Iridium

 

MLX770 oraz MLX780 poprzez dwukierunkowy interfejs szeregowy (RS-232) mogą być podłączane do urządzeń wizualizacyjnych innych producentów. Standardem komunikacji z Electronic Flight Bag są InFlight5.0, ADR, Nav Aero, Astronautic, CMC, DAC, Paperless Cockpit, Teledyne, Universal Avionics, i Windows Based EFB. Informacja pogodowa może być nakładana na mapę podczas lotu ("moving map").

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony