ŁMS-901 Baikał następcą An-2

ŁMS-901 Baikał, fot. skyshades.com

Model lekkiego samolotu ŁMS-901 „Baikał” (w skali 1:7), opracowanego celem zastąpienia An-2, został oblatany w tunelu aerodynamicznym T-102 firmy TsAGI. Pierwszy etap testów został przeprowadzony przy prędkościach przepływu powietrza od 25 do 50 m/s. Eksperci określili całkowitą charakterystykę aerodynamiczną samolotu i skuteczność zachowywania nad nim kontroli.

Nowa konstrukcja ma mieć długość 12,2 m, wysokość 3,7 m i rozpiętość skrzydeł 16,5 m. Statek powietrzny będzie posiadać maksymalną masę startową 4,8 tony, możliwość wykonywania lotów z prędkościami do 300 km/h i zasięg do 3 tys. km. Jest on tworzony według schematu modułowego, który pozwoli na przekształcenie go w wersję cargo lub pasażerską.

Latem 2019 r., rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu ogłosiło konkurs na opracowanie lekkiego samolotu wielofunkcyjnego dla dziewięciu pasażerów, który miałby zastąpić legendarny An-2. Zwycięzcą została firma Baikal-Engineering LLC, spółka zależna Ural Civil Aviation Plant. Jak powiedział główny projektant UZGA, w pierwszym etapie na LMS-901 zostanie zainstalowany jednostka General Electric H80-200, ta sama, która jest montowana na samolotach L-410. W przyszłości importowany silnik powinien zostać zastąpiony rosyjskim WK-800.


Również w pierwszym etapie zostanie wykorzystana awionika typu Garmin lub Honeywell, a następnie wymieniona na osprzęt rosyjski. Podobnie ma być z czterołopatowym śmigłem Hartzell (o średnicy 2,6 m). Masa pustego LMS-901 została określona na 1980-2040 kg, a maksymalna masa startowa to 4800 kg. Nowy samolot będzie eksploatowany przy temperaturach powietrza od -55 do +50 stopni, dlatego zdecydowano się na użycie stopów aluminium jako głównego materiału. Z kolei z materiałów kompozytowych będą zbudowane m.in. owiewki, drzwi i mechanizacja skrzydeł.

Źródło: skyshades.com
comments powered by Disqus