Przejdź do treści
Źródło artykułu

IATA: dynamiczny wzrost liczby pasażerów w sezonie letnim

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało raport analizę globalnego rynku przewozów pasażerskich w sierpniu bieżącego roku. Z danych opublikowanych przez IATA wynika, iż rynek przewozu lotniczego odnotowuje dynamiczny wzrost globalnej liczby pasażerokilometrów (jednostka miary pracy przewozowej będąca iloczynem ilości przewiezionych pasażerów i pokonanej przez nich odległości) wraz ze stabilnym trendem popytu na przewozy pasażerskie. Globalny ruch pasażerski mierzony wskaźnikiem całkowitego przychodu z tytułu zrealizowanych pasażerokilometrów (RPK) w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego wzrósł o 7,2%. Wynik potwierdza tendencje wzrostową, która również została odnotowana w poprzednim miesiącu, kiedy to odnotowano podobny wskaźnik na poziomie 7,1%.

Według raportu wszystkie regiony świata odnotowały zdecydowany lub nieznaczny wzrost w porównaniu do liczby pasażerów przewiezionych w ubiegłym roku. Z kolei liczba dostępnych miejsc na kilometr (ASK - Available Seat Kilometer) wzrosła o 6,3%, a wskaźnik load-factor (LF - wskaźnik wykorzystania miejsc pasażerskich w samolotach, który stanowi % wykorzystania ASK) wzrósł o 0,7 punktu procentowego przekładając się na całkowitą wartość 84,5%.

Jak stwierdził Alexandre de Juniac, Dyrektor Generalny IATA "Po bardzo dobrym na półkuli północnej sezonie letnim, bieżący rok z pewnością będzie cechował dynamiczny wzrost ruchu lotniczego. Niemniej jednak niektóre istotne czynniki sprzyjające zwiększeniu popytu zdają się tracić na znaczeniu. Do takich przyczyn zalicza się szczególnie wprowadzanie wyższych opłat za bilet lotniczy. Oczekujemy, iż do końca roku wzrost będzie trwał, jakkolwiek spodziewamy się nieco wolniejszego tempa". W podobnym tonie brzmiało wcześniejsze oświadczenie wystosowane przy raporcie lipcowym w którym de Juniac wspominał, że „…stymulujący efekt wprowadzania niższych taryf przez przewoźników powoli zanika w obliczu wciąż rosnących nakładów na koszty jakie przewoźnicy muszą ponosić z tytułu swojej działalności. Zjawisko to zdaje się sugerować, iż możemy się spodziewać umiarkowanego trendu wzrostu w przypadku popytu na lotnicze przewozy pasażerskie".


Międzynarodowy ruch pasażerski

Międzynarodowy ruch pasażerski w sierpniu wzrósł o 7% w stosunku do sierpnia 2016 r. i obejmował on wszystkie regiony. Najlepsze wyniki odnotowała Ameryka Łacińska, której liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 6,1% a wskaźnik load-factor wzrósł o 0,8% do poziomu 84,5%.

Europa – przewoźnicy europejscy odnotowali 6,9% wzrost ruchu pasażerskiego, co w porównaniu z ubiegłym miesiącem stanowi spadek o 1%. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 5,5 %, a wskaźnik load-factor wzrósł o 1,2 % plasując się na poziomie 88,3%, co stanowiło najlepszy wynik na tle wszystkich regionów. Znaczące wyniki spadkowe odnotowano szczególnie w lotach realizowanych wewnątrz Europy oraz w ruchu lotniczym pomiędzy Europą i Azją.    

Azja i Pacyfik – ruch pasażerski w tym rejonie wzrósł o 8,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z kolei w porównaniu do lipca wzrost ten jest wyższy o 2%. Podobnie jak w Europie, również w regionie Azji i Pacyfiku ruch pasażerski w ostatnich miesięcach odnotowuje spadek w kwestii przewozów wewnętrznych.

Bliski Wschód – przewozy pasażerskie w tym regionie wzrosły o 5,5%, co w stosunku do 5-letniego trendu jest wynikiem znacznie poniżej tendencji wzrostowej, która utrzymuje się na średnim poziomie 11,1%. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 5,1%, a wskaźnik load-factor wzrósł 0,3 % do poziomu 81,4%. Na wskaźniki przewozowe Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Północnej wpłynął m.in. zakaz wydany przez Stany Zjednoczone dotyczący wnoszenia urządzeń elektronicznych na pokłady samolotów lecących z Bliskiego Wschodu, a także tymczasowy zakaz wjazdu na terytorium Stanów Zjednoczonych dla ośmiu państw, wśród których figurowały państwa Bliskiego Wschodu. Ruch lotniczy w tym regionie od początku roku odnotowuje znaczące spowolnienie. Wzrost ruchu w tym regionie w porównaniu z początkiem 2017 r. zaczął istotnie zwalniać, co wiąże się ze złagodzeniem tempa wzrostu w obszarze lotów bezpośrednich realizowanych przez największych przewoźników Bliskiego Wschodu.

Ameryka Północna – w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego popyt na loty międzynarodowe w tym regionie wzrósł o 5,5%. W porównaniu z wynikiem odnotowanym w lipcu nastąpił wzrost o 1,5%. Uzyskany wskaźnik stanowi również niemal dwukrotność wyniku w stosunku do 5-letniej tendencji wzrostowej, która wynosi 3,1%. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 3,9%, a wskaźnik load-factor wzrósł o 1,4% do poziomu 86,6%. IATA zwraca uwagę, iż na uzyskane wyniki wpłynęły ostatnie restrykcje wprowadzone przez Stany Zjednoczone w stosunku do podróży zagranicznych. W celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na lotniskach, administracja amerykańska podjęła decyzję o wzmocnieniu środków ochrony wszystkich rejsów do Stanów Zjednoczonych, w tym również z Polski. Wdrożenie środków zalecanych przez stronę amerykańską było warunkiem niewprowadzania zakazu przewozu laptopów i większych urządzeń elektronicznych w bagażu kabinowym. Środki ochrony dotyczyły m.in.: wzmożenia kontroli bezpieczeństwa pasażerów, a takźe zwiększenia częstotliwości kontroli bezpieczeństwa urządzeń elektronicznych,

Ameryka Środkowa – przewozy pasażerskie w tym regionie wzrosły o 9,3% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pomimo, że w lipcu odnotowano wzrost na poziomie 11,1%, to i tak sierpniowy wskaźnik stanowi najlepszy wynik na tle wszystkich regionów. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 10,1%, a wskaźnik load-factor jako jedyny wśród wszystkich regionów odnotował spadek o 0,6 % do poziomu 82,7%. IATA zwraca uwagę, iż ruch lotniczy na trasie Ameryka Północna-Ameryka Południowa odnotował lepsze wyniki w ostatnich miesiącach, co jest częściowo spowodowane dzięki ożywieniu największej w regionie gospodarki Brazylii. Hossa gospodarcza przełożyła się znacząco na wskaźnik dochodu na pasażerokilometr pomiędzy Ameryką Środkową, a Ameryką Północną i Południową, który odnotował zdecydowany wzrost.

Afryka – ruch lotniczy przewoźników afrykańskich wzrósł o 6,4%. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 3,4%, a wskaźnik load-factor wzrósł o 2,1 % do poziomu 75,7%. Jak wskazuje IATA wzrost spowodowany jest faktem, iż dwie największe gospodarki Afryki: Nigeria oraz Republika Południowej Afryki, w drugim kwartale bieżącego roku odnotowały znaczne polepszenie swoich sytuacji. Niemniej jednak, z perspektywy całego sezonu ruch lotniczy w tym regionie odznacza się skrajnym wahaniami.


Krajowy ruch pasażerski

W porównaniu z sierpniem 2016 r. popyt na podróże krajowe wzrósł o 7,6 %, odznaczając się  nieznacznie lepszym wynikiem lipcowym, który plasował się na poziomie 7,5%. Liczba dostępnych miejsc na kilometr wzrosła o 6,9 %, a wskaźnik load-factor wzrósł o 0,6 % do poziomu 84,5 %.
 

Wszystkie rynki krajowe odnotowały wzrost popytu, z wyjątkiem Australii. Indyjskie linie lotnicze osiągnęły wzrost ruchu lotniczego 36 miesiąc z rzędu. Popyt na krajowe loty w tym kraju wzrósł o 16%. Ruch lotniczy w Indiach jest przede wszystkim stymulowany przez duży wewnętrzny popyt, który powoduje konsekwentne zwiększanie liczby obsługiwanych tras krajowych.

Ruch krajowy w Brazylii wzrósł w sierpniu o 5,5% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jednocześnie wynik ten stanowi o 3,8% więcej niż w poprzednim miesiącu. Wśród oznak świadczących o utrzymaniu się pozytywnego trendu w segmencie lotów krajowych jest wyżej wspomniane ożywienie gospodarczego tego regionu, które odzwierciedla wskaźnik krajowego RPK charakteryzujący się dynamiczną tendencją wzrostową na poziomie około 8% w skali roku.

Więcej szczegółów dotyczących wyników analizy globalnego rynku przewozów pasażerskich znajduje się tutaj (LINK)


Źródła: IATA/ULC


Bartłomiej Czerkowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony