BAE Systems z certyfikatem dla transpondera IFF dla F-22
Biuro programu AIMS (International Air Traffic Control Radar Beacon System, Identification Friend or Foe, Mark XII/Mark XIIA, Systems – Systemu Radiolatarni Międzynarodowej Kontroli Ruchu Lotniczego, Systemów Identyfikacji Swój-Obcy Mark XII/Mark XIIA) Departamentu Obrony USA przyznało firmie BAE Systems certyfikat dla transpondera systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) przeznaczonego dla samolotów F-22 Raptor.
Integracja waveformu transpondera IFF jest częścią kontraktu dla Marynarki Wojennej USA, przewidującego modernizację użytkowanych w Siłach Powietrznych USA terminali wielofunkcyjnego systemu dystrybucji informacji połączonego taktycznego systemu radiowego (MIDS JTRS).
Transponder IFF firmy BAE Systems dla F-22 jest zintegrowany z podsystemem wielokanałowym, zgodnym z nowym standardem kryptograficznym Mod 5. Jego konfigurację można zmieniać za pomocą oprogramowania, a nie sprzętu. Jest on również kompatybilny z wyposażeniem awionicznym samolotu, wykorzystującym waveformy Link 16 i systemu taktycznej nawigacji lotniczej. „To pierwszy system IFF BAE Systems dla samolotu bojowego piątej generacji”, powiedziała Donna Linke-Klein, dyrektor BAE Systems ds. systemów taktycznych. „Przyznanie certyfikatu stanowi ważne wydarzeniem dla naszego projektu MIDS JTRS i niesamowite osiągnięcie dla naszych pracowników i klientów”.
Certyfikacja zdolności Mod 5 poziomu 2 w tym transponderze jest niezbędna dla uzyskania certyfikatu na poziomie platformy od AIMS i Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Biuro programowe AIMS dba o interoperacyjność systemów IFF używanych przez USA i wojska sojusznicze.
Terminal MIDS JTRS z transponderem IFF jest już produkowany i przechodzi próby naziemne oraz w locie na pokładzie samolotu F-22, przygotowujące do certyfikacji na poziomie całej platformy. Wdrożenie operacyjne urządzenia we flocie F-22 planowane jest na 2021 rok.
Zajmując się od ponad 75 lat systemami IFF, BAE Systems dostarczyła ponad 15500 transponderów, 1500 interrogatorów (nadajników zapytujących) i 6000 połączonych urządzeń interrogator/transponder (nadajników zapytujących/odzewowych). Urządzenia IFF umożliwiają identyfikację własnych jednostek i podejmowanie świadomych decyzji w systemie obrony powietrznej. Mogą być montowane w istniejących, nowych i opracowywanych platformach, w tym na bezzałogowych statkach powietrznych, samolotach, śmigłowcach i okrętach.
Terminal MIDS JTRS jest produktem spółki Data Link Solutions, będącej joint venture BAE Systems i Collins Aerospace. Jest to czterokanałowa radiostacja, która obsługuje złożony waveform Link 16 oraz maksymalnie trzy dodatkowe protokoły łączności, w tym Tactical Targeting Network Technology (technologię sieciocentrycznego taktycznego wyboru celów i sposobów ich niszczenia). Terminal może również służyć jako host (urządzenie uczestniczące w wymianie danych lub udostępniające usługi sieciowe poprzez sieć komputerową za pomocą protokołu komunikacyjnego TCP/IP oraz posiadające własny adres IP) i zapewniać przetwarzanie komputerowe w celu uruchamiania routingu (wyznaczania trasy i wysłania nią pakietu danych w sieci komputerowej) oraz aplikacji specyficznych dla platformy, obniżając tym samym koszt niezbędnych prac integracyjnych.
Komentarze