Przejdź do treści
Źródło artykułu

Trwa dochodzenie w sprawie incydentu z An-24 w Jakucku

Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiatsia) prowadzi dochodzenie w sprawie incydentu z 3 stycznia br., kiedy należący do linii Polar Airlines An-24 (znaki rejestracyjne RA-46834), uszkodził światła podejścia na lotnisku w Jakucku. Na pokładzie samolotu, który wykonywał lot RKA-214 z Batagaj (Rosja), znajdowało się 19 pasażerów i 4 członków załogi.

O godz. 08.30 UTC, maszyna podchodziła według ILS do pasa startowego 23L w Jakucku, gdzie panowały trudne warunki atmosferyczne i zostały wdrożone procedury LVP (Low Visibility Procedures - procedury lotniskowe obowiązujące w przypadku małej widzialności). Po wylądowaniu samolot wkołował na stanowisko postojowe, ale załoga nie zgłosiła żadnej nietypowej sytuacji, ani też na pierwszy rzut oka nie zauważyła żadnych uszkodzeń maszyny.

Rosawiatsia poinformowała jednak, że inspekcja drogi startowej, która miała miejsce ok. 2 godziny po lądowaniu, wykazała, iż 4 światła podejścia znajdujące się ok. 170 metrów przed progiem drogi startowej i 2 światła progowe były uszkodzone w wyniku kontaktu z lądującym samolotem. Następnie kontrola An-24 wykazała, że lewa goleń podwozia głównego, włączając w to przewody hydrauliczne, jest uszkodzona. Dowódcą statku powietrznego był pilot (58 lat) posiadający licencję ATPL i nalot ogólny w wysokości 14.4 tys. godzin, w tym 12.8 tys. godzin na An-24 i 9,5 tys. godzin jako dowódca.

Według Agencji, incydent nie został zgłoszony, co naruszyło stanowiące o tym przepisy, zgodnie z którymi także trzeba zabezpieczyć wszelkie dowody. Agencja argumentowała, iż uszkodzenie wyposażenia lotniskowego mogło spowodować niebezpieczeństwo dla innych przylatujących bądź odlatujących statków powietrznych. Zdarzenie zostało zgłoszone przez kontrolę ruchu lotniczego i zarządzającego lotniskiem, a dochodzenie w sprawie ustalenia jego przyczyn wciąż jest w toku. Rosawiatsia zaleciła operatorom lotniczym organizowanie szkoleń kładacych nacisk na kwestię złudzeń optycznych, jakie mają miejsce podczas podejść o zwiększonym ryzyku i tych wykonywanych w nocy.

Metar:
UEEE 031000Z 00000MPS 0300 R23L/0800N FG VV002 M45/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030930Z 00000MPS 0300 R23L/0900U FG VV002 M45/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030900Z 00000MPS 0300 R23L/0650V0900U FG VV002 M45/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030830Z 00000MPS 0400 R23L/1000N FG VV002 M44/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030800Z 00000MPS 0350 R23L/0900N FG VV002 M44/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030730Z 00000MPS 0450 R23L/1100V1100D FG VV002 M44/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030700Z 00000MPS 0450 R23L/0700N FG VV002 M44/M49 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030630Z 00000MPS 0350 R23L/0600N FG VV002 M44/M48 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030600Z 00000MPS 0300 R23L/0350V0400N FG VV002 M43/M48 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030530Z 00000MPS 0450 R23L/0500N FG VV002 M43/M48 Q1025 NOSIG RMK QBB080 QFE760 23490145
UEEE 030500Z 00000MPS 0450 R23L/0500N FG VV002 M43/M48 Q1024 NOSIG RMK QBB080 QFE759 23490145
UEEE 030430Z 00000MPS 0350 R23L/0400N FG VV002 M43/M48 Q1024 NOSIG RMK QBB080 QFE759 23490145
UEEE 030400Z 00000MPS 0250 R23L/0300V0400N FG VV002 M43/M48 Q1024 NOSIG RMK QBB080 QFE759 23490145

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony