Przejdź do treści
AEROS - Bad Schackle detection
Źródło artykułu

Wypadek motolotniowy koło Oleśnicy a dyrektywa bezpieczeństwa 014 firmy AEROS

23 czerwca 2013 roku w Dobroszycach koło Oleśnicy doszło do katastrofy motolotni. W katastrofie zginęła jedna osoba, druga została poważnie ranna. Według dostępnych publicznie, wstępnych informacji – jako prawdopodobną przyczynę wypadku – podaje się pęknięcie szekli mocującej przednie podłużne linki dolne do okucia dziobowego skrzydła Aeros Profi TL.

Rzeczywistą przyczynę wypadku poznamy na podstawie raportu upoważnionej komisji, jednak ponieważ w maju bieżącego roku firma Aeros opublikowała dyrektywę bezpieczeństwa, która dotyczy wymiany szekli mocującej linki podłużne dolne, namawiam wszystkich użytkowników skrzydeł wymienionych w przedmiotowej dyrektywie bezpieczeństwa, do szczegółowego zapoznania się z treścią dokumentu i wykonania przeglądu mocowań linek przed kolejnym lotem.


dyrektywa bezpieczeństwa 014

16 maja 2013r.
Skrzydła motolotniowe AEROS
Dotyczy wymiany elementów mocowania linek dolnych, podłużnych do przedniego węzła
w następujących skrzydłach motolotniowych firmy AEROS: Stranger, Stream, Still, Profi and Profi TL.
Źródło: http://www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=332

Skrót, tłumaczenie autorskie, nieautoryzowane:
Podstawa wydania dyrektywy;
W kwietniu 2010r. zauważyliśmy, że jeden egzemplarz skrzydła motolotniowego Profi TL miał uszkodzoną szeklę – uchwyt linek podłużnych dolnych, nr części PRF15.319.00. Dochodzenie wykazało, że głównym powodem był niewłaściwy materiał, z którego wykonano szeklę. Zgodnie z wykonaną analizą chemiczną okazało się, że nasz dostawca dostarczył niewłaściwy stop stali nierdzewnej (AISI 430 zamiast zamówionego AISI 321H) (…)

W tym samym dniu, kiedy otrzymaliśmy powyższą informację została wydana dyrektywa bezpieczeństwa, w celu uziemienia wszystkich skrzydeł, w których mogły zostać zamontowane części oznaczone PRF15.319.000 wykonane z blachy z niewłaściwego stopu.

Dyrektywa ta została przesłana do wszystkich dealerów firmy AEROS. Następnie części zamienne wykonane z właściwego stopu zostały wysłane do wszystkich dealerów z dyspozycją, aby dokonać wymiany części PRF15.319.000 przed kolejnym lotem. W kwietniu roku 2013 otrzymaliśmy informacje o drugim przypadku uszkodzenia szekli ze stali nierdzewnej, część PRF15.319.000, na skrzydle Profi TL. W związku z tym, że nie mamy możliwości sprawdzenia, czy we wszystkich skrzydłach dokonano wymiany przedmiotowego elementu, jak to jest wymagane i podejrzewamy, że mogą nadal być użytkowane skrzydła z wadliwymi szeklami AEROS zaleca wszystkim właścicielom skrzydeł motolotniowych wymienionych poniżej, aby dokonali sprawdzenia okucia linek podłużnych dolnych przed kolejnym lotem. (…)

W przypadku wykrycia rys i / lub oznak korozji, lub w przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy wymienić tę część u lokalnych dealerów AEROS. Inną skuteczną metodą sprawdzenia, czy szekla mocująca linki podłużne dolne została wykonana z właściwego materiału jest sprawdzenie jego właściwości magnetycznych.

Szekla wykonana z właściwego materiału nie będzie przyciągana przez magnes lub będzie przyciągana słabo. Szekla z materiału niewłaściwego będzie przyciągana przez magnes jak zwykła stal.(…)

Oto lista skrzydeł motolotniowych AEROS objętych niniejszą dyrektywą:

 

Jak odróżnić wadliwą szeklę będącą elementem mocowania linek podłużnych dolnych do przedniego okucia, od dobrej?
Źródło:
http://www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=334

Dyrektywa bezpieczeństwa 015
21 maja 2013r.
Dotyczy skrzydeł motolotniowych masztowych Still i Profi firmy AEROS;
Źródło: http://www.aeros.com.ua/safety/Safety_Directive_015_en.pdf

Dyrektywa 015 wymaga sprawdzenia czy część PRF15.204.000 (trzpień masztu) jest dokręcony i ustalony - nie powinien się dać obrócić manualnie. Jeżeli można to zrobić, jego ustalenie w gnieździe masztu (część PRF15.203.000) należy zapewnić za pomocą preparatu jak Loctite 242.

Patrz instrukcja: http://www.aeros.com.ua/manuals/Profi_Fulll.pdf
Patrz obszar D na schemacie aksonometrycznym szkieletu, strona 31, oraz detal mocowania masztu , strona 43 (uwaga w dyrektywie błędnie podano stronę 34 zamiast 43).

Opracowanie: Artur Caban

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony