Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przewaga w powietrzu

Podczas ćwiczenia „Anakonda 14”, jednym z głównych zadań realizowanym przez siły przekazane w operacyjne podporządkowanie Dowódcy COP-DKP jest walka o utrzymanie lokalnej przewagi w powietrzu, a następnie o uzyskanie panowania w powietrzu.

W kolejnym dniu ćwiczenia, 29 września, lotnictwo polskie wzmocnione lotnictwem z państw NATO ćwiczyło realizację misji zarówno ofensywnych, jak i defensywnych. Celem misji było utrzymanie przewagi powietrznej nad terytorium kraju oraz wsparcie Komponentu Lądowego w prowadzeniu połączonej operacji obronnej. Kilkadziesiąt samolotów F-16, MiG-29 i Su-22 po starcie z lotnisk 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku operowało nad północną częścią Polski.





Piloci ćwiczyli walkę powietrzną (ang. OCA – Offensive Counter Air), zwalczanie obrony przeciwlotniczej przeciwnika (ang. SEAD – Suppression of Enemy Air Defense), prowadzenie patrolu bojowego (ang. CAP – Combat Air Patrol) oraz wsparcie lotnicze Wojsk Lądowych (ang. CAS – Combat Air Support). Z jednej strony z kilkunastu samolotów tworzono grupy zadaniowe (ang. COMAO – Composite Air Operation) w celu wykonania uderzenia na przeciwnika, a z drugiej strony przeciwdziałano takiemu uderzeniu.



Prowadzenie symulowanych działań ofensywnych i defensywnych wspólnie z lotnictwem innych krajów NATO pozwala polskim pilotom na doskonalenie przyjętych rozwiązań i procedur, natomiast koalicjantom daje możliwość praktycznego poznania i przećwiczenia zasad wykonywania lotów w polskiej przestrzeni powietrznej.



Tekst: mjr Krzysztof Urbaniak
Fot. st.kpr. Andalukiewicz, Rafał Olejniczak

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony