Pierwszy A330-800 już w powietrzu
Pierwszy samolot A330-800 wystartował 6 listopada rano z lotniska Blagnac pod francuską Tuluzą, wyruszając o godzinie 10.31 czasu lokalnego w swój pierwszy lot nad południowo-zachodnią Francją. Maszyna nosi oznaczenie MSN1888 i wykona serię wymaganych do przeprowadzenia na tej wersji prób aerodynamicznych w locie.
W kokpicie podczas lotu próbnego zasiadali: piloci eksperymentalni Malcolm Ridley i François Barre oraz inżynier pokładowy lotów próbnych Ludovic Girard. W międzyczasie działanie systemów samolotu i parametry lotu śledził w czasie rzeczywistym zespół naziemny inżynierów lotów próbnych w składzie: Catherine Schneider i Jose Corugedo Bermejo. Program mający doprowadzić do zaplanowanej na rok 2019 certyfikacji A330-800 obejmie w sumie około 300 godzin prób w powietrzu. Większy bliźniak wersji 800, model A330-900, ma już za sobą ukończone niedawno testy rozwojowe i program certyfikacyjny, w wyniku którego oficjalnie zatwierdzono używane przez całą rodzinę A330neo silniki, systemy, rozwiązania kabiny pasażerskiej i procedury obsługi naziemnej i powietrznej.
Wprowadzona do oferty spółki Airbus w lipcu 2014 r. najnowsza rodzina samolotów szerokokadłubowych A330neo bazuje na sprawdzonych, wydajnych i oszczędnych rozwiązaniach z samolotów A330ceo, ich niezawodności i szerokim wachlarzu zastosowań.
Rodzinę A330neo odróżnia jednak od konstrukcji wyjściowej niższe zużycie paliwa, w przeliczeniu na miejsce pasażerskie zmniejszone aż o dodatkowe 14 procent. Dwie wersje NEO, A330-800 i A330-900, mieszczą – odpowiednio – 257 i 287 pasażerów, umożliwiając podział kabiny na trzy klasy. Obie są napędzane najnowszej generacji silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i oferują pasażerom wygody kabiny w nowym standardzie „Airspace”. Swoje parametry zawdzięczają również nowej konstrukcji skrzydeł, charakteryzujących się większą rozpiętością i specjalnie zaprojektowanymi „sharkletami”.
A330 to jedna z najbardziej popularnych rodzin samolotów szerokokadłubowych w historii lotnictwa pasażerskiego. Na całym świecie w barwach ponad 120 przewoźników lata już ponad 1400 samolotów tego typu, a liczba złożonych zamówień opiewa na ponad 1700. Najnowszym członkiem tej najbardziej popularnej rodziny odrzutowców szerokokadłubowych produkowanych przez spółkę Airbus jest model A330neo. Podobnie jak modele A350 XWB i A380, samoloty A330neo oferują pasażerom najwięcej przestrzeni i wygód w swojej klasie, a użytkującym go liniom – bezkonkurencyjną wydajność i niezrównany zasięg.
Komentarze