Certyfikat Typu EASA dla śmigłowca H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym

H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym w locie (fot. Anthony Pecchi/Airbus Helicopters)

Śmigłowiec Airbus Helicopters H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym uzyskał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), co toruje drogę dostawom do klientów od końca lata 2020 roku. Certyfikacja obejmuje pełen zakres zdolności, w tym: loty z załogą jednoosobową i w warunkach według wskazań przyrządów (IFR), operacje z jednym silnikiem niepracującym (Kat. A / VTOL), a także w goglach noktowizyjnych.

„Nasz nowy H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym jest doskonałym przykładem dążenia przez nas do ciągłego udoskonalania i stopniowego wdrażania innowacji, które odpowiadają wymaganiom naszych klientów”, powiedział Bruno Even, Prezes Airbus Helicopters. „Łączy on dodatkowe funkcje z solidnością i niezawodnością sprawdzonego bestsellera, dzięki czemu jest bardzo konkurencyjny na rynku dwusilnikowych śmigłowców lekkich”.

Nowa wersja najlepiej sprzedającego się dwusilnikowego śmigłowca lekkiego H145 została zaprezentowana na targach Heli-Expo 2019 w Atlancie, w stanie Georgia, gdzie ogłoszono zdobycie pierwszych klientów w niemal każdym segmencie rynku. Przed pomyślną kampanią prób w locie na dużej wysokości w Ameryce Południowej, gdzie śmigłowiec postawił swoje płozy na Aconcagua, najwyższej górze na półkuli południowej, nowy H145 wykonał kilka kampanii prób, w tym w Hiszpanii na średnich wysokościach i w Finlandii w niskich temperaturach.

Najnowsza modernizacja rodziny H145 polega na dodaniu nowego, innowacyjnego pięciołopatowego wirnika nośnego, co zwiększa ładunek użyteczny śmigłowca o 150 kg. Prostota konstrukcji nowego bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwi również prace obsługowe, co jeszcze bardziej polepszy wzorcową już dostępność i niezawodność modelu H145, poprawiając jednocześnie komfort lotu zarówno pasażerów, jak i załogi. Mniejsza średnica wirnika nośnego pozwoli H145 operować z bardziej ograniczonych obszarów. Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) zostanie przyznany jeszcze w tym roku. Certyfikacja wojskowej wersji H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym będzie zrealizowana w 2021 r.

Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikiem (FADEC) i pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Ma też 4-osiowego autopilota o doskonałych osiągach, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego wysiłek pilota. Szczególnie niski poziom emitowanego przez niego hałasu sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus