Przejdź do treści
Sebastian Kawa.jpg
Źródło artykułu

Złoto Sebastiana Kawy

W Turynie podczas 3. Światowych Igrzysk Sportów Lotniczych - po rozegraniu 4 kolejek rundy kwalifikacyjnej, dziś rozegrano konkurencję finałową w wyścigach szybowcowych, którą wygrał Sebastian Kawa z aeroklubu bielsko-bialskiego i został Mistrzem Światowych Igrzysk Lotniczych w Wyścigach Szybowcowych. Drugie miejsce zajął Włoch Giorgio Galetto. Trzeci jest Holender Ronald Termaat.

Do konkurencji finałowej zakwalifikowało się sześciu najlepszych zawodników Igrzysk - byli to:

Giancarlo GRINZA - Ventus 2ax - „3CU” - ITA
Sebastian KAWA - Diana 2 - „RP” - POL
Michael BUCHTAL - Discus 2ax - „Y4” - GER
Giorgio GALETTO - Ventus 2ax - „CT” - ITA
Ronald TERMAAT - Ventus 2ax  - „GT” - NED
James GARNER -  Ventus 2b - „JO” -  USA

Dzisiejsza trasa finałowa została wyznaczona jak zwykle wzdłuż wschodniego podnóża Alp. Zadaniem dnia był przelot prędkościowy po trasie płaskiego wieloboku z 3 punktami zwrotnymi (PZ) o długości 141,5 km. Cała trasa przebiega na północ od Turynu. Starty ziemne rozpoczęły się o godzinie 13:55. Przez większą część lotu wszyscy lecieli razem. 25 km przed metą Kawa wyrwał się ryzykownie do przodu. Na 20 km przed metą samodzielnie znalazł dobre wznoszenie i zdobył wysokość pozwalającą osiągnąć metę. Do końca leciał skrzydło w skrzydło z Holendrem Ronaldem Termaatem, który wcześniej miał przewagę wysokości i na ostatniej prostej dogonił Kawę. Tuż za nimi podążał Włoch Giorgio. Na metę pierwszy wpadł Sebastian Kawa na doskonałym polskim szybowcu Diana 2. Termaat przeciął linię mety poniżej wysokości minimalnej i otrzymał karne sekundy, które pozbawiły holendra drugiego miejsca. Drugie miejsce zdobył Włoch Giorgio Galetto finiszujący tuż za Termaatem, który ostatecznie jest trzeci.

Wyniki konkurencji finałowej przedstawiają się następująco i jednocześnie kolejność w klasyfikacji generalnej:

Sebastian KAWA - POL - 7 pkt
Giorgio GALETTO -  ITA - 5 pkt
Ronalt TERMAAT - NED - 4 pkt

Kierownik ekipy i trener kadry- Jacek Dankowski j.dankowski@wp.pl

Więcej na:
Stronie Internetowej organizatora: http://www.wag2009.com/
Stronie Internetowa ekipy: http://new.szybowce.pl/blog/igrzyska_2009

Więcej informacji na temat rajdów szybowcowych: http://dlapilota.pl/files/upld/wag2009_glider_racing.pdf

Informacje dodatkowe:

Sebastian Kawa – rozpoczął latanie na szybowcach w wieku 16 lat w 1988 roku. Jeden z bardziej utytułowanych polskich szybowników zdobył do tej pory 5 tytułów Mistrza Świata, dwa brązowe medale Mistrzostw Świata, jeden brązowy medal Światowych Igrzysk Lotniczych i dwa tytuły Mistrza Europy, Rekordzista Świata i Polski. Historia największych sukcesów Sebastiana wygląda następująco: w grudniu 2007 obronił w Nowej Zelandii tytuł Mistrza Świata w wyścigach szybowcowych (na szybowcu Diana 2), w sierpniu 2007 roku na Litwie obronił tytuł Mistrza Europy w klasie Club (szybowiec Brawo). Poprzedni zdobył w słowackiej Nitrze latem 2005 roku (szybowiec Brawo). We wrześniu 2005 roku we Francji w arcytrudnym rejonie francuskich Alp zdobył tytuł Mistrza Świata w wyścigach szybowcowych (na szybowcu Diana 2). W tym samym rejonie w 2006 roku obronił tytuł Mistrza Świata w klasie Club (szybowiec Brawo). Poprzedni wywalczył w 2004 roku w równie trudnym terenie nad południową Norwegią (Szybowiec Brawo). W 2003 roku w Nitrze na Słowacji Kawa wygrał Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Światowej (szybowiec PW5). Nasz reprezentant w latach 1999 i 2001 zdobył brązowe medale w Mistrzostwach Świata w klasie Światowej (szybowiec PW5) i w brązowy medal Światowych Igrzysk Lotniczych w Hiszpanii w 2001 roku.
Wszystkie wymienione sukcesy odniósł na szybowcach polskiej konstrukcji i produkcji.
W tym roku Sebastian we wspaniałym stylu zwyciężył najliczniej obsadzone na świecie międzynarodowe zawody szybowcowe „Pribina Cup” na Słowacji (szybowiec Diana 2) i 2 Mistrzostwa Polski w Wyścigach Szybowcowych rozgrywane na lotnisku Żar.
Kawa był nieprzerwanie liderem Światowego Rankingu Pilotów Szybowcowych FAI od września 2005 do lipca 2008 roku. Aktualnie znajduje się na drugim miejscu. W rankingu jest notowanych ponad 3700 pilotów z 41 krajów całego świata. W klasyfikacji zespołowej Polska znajduje się na trzecim miejscu za Niemcami i Francją.

Charakterystyka szybowca: Diana 2 to polski szybowiec najnowszej generacji o bardzo wysokich osiągach w klasie piętnastometrowej, konstrukcji i produkcji inż. Bogumiła Beresia. Od 2005 roku, nasi piloci latając na Dianie 2 zdobyli już dwa srebrne (Janusz Centka w 2005 i Karol Staryszak w 2007) i jeden złoty medal (Janusz Centka w 2007) podczas Mistrzostw Europy oraz trzy złote medale na Mistrzostwach Świata (Sebastian Kawa w 2005, 2007 i Janusz Centka w 2006) oraz jeden srebrny medal na Mistrzostwach Świata (Janusz Centka 2008). Tak duże sukcesy były możliwe dzięki połączeniu wysokich osiągów szybowca Diana 2 z wysokimi umiejętnościami zawodniczymi naszych pilotów.

Podstawowe zasady wyścigów szybowcowych podczas Igrzysk:
Konkurencje rozgrywane przez 7 dni. Zwykle rozgrywa się jedną konkurencję jednego dnia. Zwycięzcą konkurencji będzie pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. (Wynik zawodnika będzie wyrażony w godzinach, minutach i sekundach). Zwycięzca dnia otrzyma 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 punkt. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymają punktów. Punkty otrzymują tylko ci piloci, którzy osiągnęli linię mety.
W pierwszym etapie rywalizacji będzie uczestniczyła jedenastka zakwalifikowanych do Igrzysk pilotów szybowcowych, z których najlepsza szóstka pilotów zakwalifikuje się do finału. Punkty z części kwalifikacyjnej nie przechodzą do konkurencji finałowej.

Opis konkurencji
Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – „Regatta Start”) zwykle 20 minut po odczepieniu od samolotu holującego ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze będzie zwycięzcą konkurencji.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony