Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

II sierpniowe posiedzenie PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 210/06 (W, 26.07.2006 r., Karsin). Dotyczy: Utraty kontroli nad paralotnią Lift 26 po wystąpieniu bocznego podwinięcia, co doprowadziło do spiralnego upadku i w konsekwencji uderzenia w ziemię z dużą prędkością pionową. Informacja o zdarzeniu 210/06

• 647/16 (W, 15.04.2016 r., Smolnik k. Komanczy). Dotyczy: Zderzenia się samolotu AN-2P z niewielką prędkością z drzewami podczas próby zmiany miejsca postoju i wykonywania w tym celu zakrętu w dół stoku, przy znacznej pochyłości gliniastej nawierzchni pokrytej trawą, która po opadach deszczu sprzyjała poślizgowi podwozia. Raport końcowy 647/16, Album ilustracji 647/16

• 669/16 (W, 17.04.2016 r., Czchów k. Brzeska). Dotyczy: Niewłaściwej obserwacji przestrzeni przed samolotem EXTRA EA300L, w wyniku czego doszło do zderzenia z linią energetyczną SN. Informacja o zdarzeniu 669/16

• 887/14 (I, 30.05.2014 r., LSZH). Dotyczy: Błędu ludzkiego polegającego na błędnym wyborze częstotliwości radiowej do nawiązania łączności z kontrolerem ruchu lotniczego po lądowaniu samolotu Embraer 170, po opuszczeniu drogi startowej. Informacja o zdarzeniu 887/14

• 1154/16 (W, 01.06.2016 r., Lądowisko Wiśniew). Dotyczy: Niewłaściwej oceny stanu nawierzchni pola wzlotów i braku decyzji o przerwaniu startu samolot ultralekkiego–3X47 Navigator UL 002 w odległości pozwalającej na zatrzymanie samolotu na polu wzlotów lądowiska. W wyniku zbyt małej wysokości lotu nastąpiło uderzenie samolotu w betonowy słupek ogrodzenia. Raport końcowy 1154/16

• 1249/16 (I, 10.06.2016 r., Rejon Informacji Powietrznej Marseille (FIR LFMM)). Dotyczy: Błędnego przekazania samolotu samolotu Saab 340 (SF34) na częstotliwość Provance Radar (124,350MHz) przez kontrolera ACC Nice Radar. Niezachowania porządku w prowadzeniu korespondencji przez kontrolera z Provance Radar i nie przekierowania samolotu na właściwą częstotliwość po przyjęciu zgłoszenia. Niewłaściwego prowadzenia nasłuchu przez załogę na częstotliwości 121,500MHz na drugim zestawie radiowym (zbyt mocno ściszona radiostacja). Informacja o zdarzeniu 1249/16

• 1275/16 (I, 11.06.2016 r., EPNC). Dotyczy: Powstania supła na lewej lince sterowniczej po napełnieniu się czaszy głównej spadochronu tandem HOP 330. Informacja o zdarzeniu 1275/16

• 1278/16 (I, 11.06.2016 r., EPKP). Dotyczy: Niepełnego otwarcia czaszy, wraz ze skręceniem linek spadochronu Navigator 260, spowodowanego nierówno rozłożonymi taśmami nośnymi spadochronu, po nieprawidłowym oddzieleniu się skoczna od statku powietrznego. Informacja o zdarzeniu 1278/16

• 1280/16 (I, 11.06.2016 r., EPOM). Dotyczy: Skręcenia linek nośnych spadochronu Icarus tandem 330 w trakcie procesu otwarcia. Informacja o zdarzeniu 1280/16

• 1722/16 (I, 16.07.2016 r., CTR EPKT, LTMA EPKK). Dotyczy: Nieutrzymywania przez pilota samolotu Cessna 152 właściwego kursu podczas odlotu na trasę z punktu W (pkt wylotowy z CTR Katowice), co doprowadziło do bocznego odchylenia od zadanej trasy i ponownego wlotu w CTR EPKT. Utrzymywania zbyt dużej wysokości przez pilota na odcinku Whiskey–Jędrzejów, co doprowadziło do naruszenia przestrzeni kontrolowanej LTMA Kraków.. Informacja o zdarzeniu 1722/16

• 2001/16 (W, 31.07.2016 r., EPPZ). Dotyczy: Niewłaściwej oceny odległości od przeszkód podczas kołowania, co doprowadziło do zderzenia samolotu Cessna 172 z ogrodzeniem lądowiska. Informacja o zdarzeniu 2001/16

Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony