Przejdź do treści
Lotnisko Koszalin-Zegrze Pomorskie
Źródło artykułu

Cywilne lotnisko w Zegrzu Pomorskim powinno ruszyć w 2015 r.

76 mln złotych ma kosztować uruchomienie cywilnego portu na terenie dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim (Zachodniopomorskie). Władze Koszalina chcą uruchomić obiekt w 2015 roku.

29 maja radni mają podjąć pakiet uchwał potrzebny do złożenia wniosku o unijne dofinansowanie realizacji projektu. Pieniądze mają pochodzić z Regionalnego Programu Województwa Zachodniopomorskiego 20007–2013.

Lotnisko - jak wynika z materiałów na nadzwyczajną sesję rady - ma poprowadzić spółka Port Lotniczy Koszalin. Na razie jej jedynym udziałowcem jest miasto, ale zakłada się, że przystąpią do niej inne podmioty. Spółka ta ma być sukcesywnie dokapitalizowana przez miasto. W tym roku powinno do niej trafić 1,5 mln zł, w 2014 – 12,6 mln z ł, a w 2015 r. - 16,3 mln zł.

Unijne wsparcie, o jakie będzie zabiegał Koszalin na uruchomienie lotniska, ma w latach 2013–2015 zamknąć się kwotą 35,9 mln zł. Za te pieniądze na leżącym 25 km na południe od Koszalina dawnym wojskowym obiekcie w Zegrzu Pomorskim ma powstać port obsługujący od 2015 r. regularne połączenia z Warszawą turbośmigłowymi samolotami. W opracowanym na potrzeby projektu przez firmę doradczą Ove Arup & Partners International Ltd. studium wykonalności inwestycji zakłada się, że będą to dwa loty dziennie.

Od roku 2017 siatka połączeń z Zegrza Pomorskiego ma być poszerzona o loty do Krakowa (jeden raz dziennie) oraz Wrocławia, Poznania i Lublina (3 razy w tygodniu).

W studium przyjęto, że w pierwszym roku działalności lotnisko powinno obsłużyć 42 tys. pasażerów, natomiast w 2039 r. z portu miałoby korzystać już 314 tys. osób rocznie.

W rekomendowanym przez Ove Arup wariancie inwestycji przystosowujących dawny wojskowy obiekt w Zegrzu Pomorskim do roli cywilnego lotnika założono, że część potrzebnych instalacji zostanie zamontowana na koszt Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Pierwsza z instytucji miałaby sfinansować mobilną wieżę kontroli lotów i część nawigacyjną systemu ILS, wspomagającego lądowania w warunkach ograniczonej widoczności. Natomiast druga - stację meteorologiczną.

Nadzwyczajna sesja rady poświęcona uruchomieniu lotniska ma się odbyć 29 maja. Wniosek o udzielenie unijnej dotacji musi być złożony o marszałka województwa zachodniopomorskiego najpóźniej 31 maja.

Lotnisko w Zegrzu Pomorskim zbudowano od podstaw w latach 50. ubiegłego wieku. Przez kilkadziesiąt lat stacjonowały tu myśliwce polskich sił powietrznych. W latach 70. uruchomiono tu cywilny terminal dla krajowych połączeń. Szczyt przewozów przypadł na rok 1979 - prawie 86 tys. osób. Cywilne loty zlikwidowano w 1988 r. W 2002 lotnisko przestało być użytkowane przez wojsko.

Lotnisko zajmuje teren o powierzchni 305 hektarów; posiada betonowy pas startowym o długości 2,5 km i szerokości 60 m.

Od 2011 r. właścicielem lotniska jest powiat ziemski Koszalin. Obiekt trafił do niego na mocy uchwalonej w lipcu 2008 r. nowelizacji ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego.

Obecnie w Zegrzu Pomorskim odbywa się mały ruch lotniczy prywatnych samolotów; działa tam również Aeroklub Koszaliński oraz sezonowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. (PAP)

sibi/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony