Przejdź do treści
Mikojan-Gurewicz MiG-15bis (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": MiG-15

W dniu 21 stycznia 2024 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o radzieckim odrzutowym samolocie myśliwskim MiG-15, opracowanym i rozwijanym na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku. Należał do rodziny najlepszych, w tym czasie, samolotów myśliwskich na świecie. Był to jeden z pierwszych na świecie odrzutowców wyposażonych w skrzydła o dużym skosie do tyłu. Był znaczącym osiągnięciem w dziedzinie techniki lotniczej przełomu lat 40- i 50-tych. Odegrał ważną rolę w wojnie w Korei, będąc groźnym przeciwnikiem dla samolotów amerykańskich i ich sojuszników. MiG-15 był też produkowany na licencji w Polsce w pierwszej połowie lat 50-tych (Lim-1, Lim-2) oraz w Czechosłowacji. Uczestnicy spotkania poznają historię, rozwój i konstrukcję tego bardzo udanego samolotu.

Projekt samolotu Mikojan MiG-15 powstał w biurze konstrukcyjnym OKB-155A. Mikojana w 1946 r. Pierwowzorem samolotu był prototyp I-310 (S-01), oblatany 30.12.1947 r. I-310 był wyposażony w silnik Rolls Royce ”Nene I” o ciągu 2230 kG. Próby w locie wykazały, że samolot jest bardzo dobry - osiągnął dużą prędkość, miał dobre wznoszenie i był zwrotny. Jego zaletą było też potężne uzbrojenie. Wkrótce został oblatany drugi prototyp S-02 z silnikiem ”Nene II” o ciągu 2270 kG. 17.06.1948 r. oblatano trzeci prototyp S-03, który stał się wzorcem dla produkcji seryjnej. Próby z prototypami przebiegały pomyślnie i wkrótce podjęto decyzję o podjęciu produkcji samolotu, który otrzymał oznaczenie MiG-15 (w kodzie NATO- ”Fagot”). W dniu 30.12.1948 r., wzbił się w powietrze pierwszy seryjny MiG-15. Do służby wszedł na początku 1949 roku.

Mikojan MiG-15 to pierwszy masowo produkowany radziecki myśliwiec odrzutowy, wraz z amerykańskim North American F-86 ”Sabre” i francuskim ”Mystere” należał do najnowocześniejszych i najlepszych samolotów lat 1950-tych. Maszyny tego typu brały udział w wielu konfliktach, największą sławę zdobyły podczas wojny koreańskiej, tocząc podniebne boje z lotnictwem alianckim.

MiG-15 (fot. Richard Paver)

MiG-15 (fot. Richard Paver)

W 2019 roku fani lotnictwa mogli zobaczyć samolot MiG-15 na Aerofestivalu na poznańskim lotnisku. Samolot przyleciał na pokazy z Norwegii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony