Przejdź do treści
Avro Lancaster B I PA474 (fot. Kogo (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Avro Lancaster

W dniu 20 sierpnia 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o brytyjskim ciężkim bombowcu okresu II wojny światowej. Lancaster opracowany został w 1940 roku. Samolot był wynikiem radykalnego przekonstruowania dwusilnikowego bombowca Manchester, który powstał tuż przed wojną. Lancaster okazał się najlepszym bombowcem brytyjskiego RAF w okresie II wojny. Był też na wyposażeniu polskiego Dywizjonu 300 Ziemi Mazowieckiej od wiosny 1944 do 1946 roku. Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego interesującego samolotu.

Avro Lancaster powstał w zakładach A. V. Roe (Avro). Projekt powstał z rozwinięcia dwusilnikowego ciężkiego bombowca Avro Manchester. Ponieważ użyte w Manchesterze silniki Rolls-Royce Vulture okazały się zawodne i niedopracowane, samolot ten nie był w pełni udany i zbudowano jedynie 200 sztuk, a wycofano z użycia bojowego w 1942 roku. Główny konstruktor zakładów Avro, Roy Chadwick, przystosował następnie istniejący już projekt do zastosowania czterech dobrze znanych i sprawdzonych silników Rolls-Royce Merlin. W rezultacie powstał czterosilnikowy bombowiec Avro typ 683, nazwany początkowo Manchester Mk. III, a następnie Lancaster. Pierwszy lot prototypu miał miejsce 9 stycznia 1941 roku, pierwszy samolot seryjny został zbudowany w październiku 1941 roku. Używany od 1942 roku.

Avro Lancaster Mk. I (fot. Royal Air Force (raf.mod.uk), domena publiczna, Wikimedia Commons)

Avro Lancaster Mk. I (fot. Royal Air Force (raf.mod.uk), domena publiczna, Wikimedia Commons)

Samoloty Avro Lancaster cechowały się bardzo dobrymi właściwościami lotno-pilotażowymi. Nawet słabsze wersje Mk. I i Mk. III potrafiły, po awarii jednego silnika, z bombami dojść nad cel i powrócić szczęśliwie do bazy. Siły na sterach były nieduże, reakcja na stery szybka, pilotaż niemęczący, stateczność bez zarzutu, widoczność z kabiny dobra. Przy podobnej mocy jak Handley Page Halifax przenosiły większy ładunek bomb, uzyskiwały wyższy pułap lotu. Cechy te sprawiły, iż dowódca RAF Bomber Command Arthur Harris nie wyraził zgody na inne użycie tej maszyny (np. holowanie szybowców transportowych) niż loty na bombardowanie celów strategicznych wewnątrz Niemiec. Najwyższe osiągi miała wersja Mk. II z uwagi na moc zastosowanych silników gwiazdowych.

Obok samolotu Handley Page Halifax, Lancaster był podstawowym ciężkim bombowcem brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych (Royal Air Force) okresu II wojny światowej. Lancaster uważany jest przy tym za najbardziej udany brytyjski ciężki bombowiec. Wyprodukowano łącznie 7377 samolotów typu Avro Lancaster.

Samolot był też związany z historią Polskich Sił Powietrznych, był na uzbrojeniu Dywizjonu Bombowego 300.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony