Przejdź do treści
Solar Impulse
Źródło artykułu

Prezentacja Solar Impulse

W piątek w Szwajcarii odbyła się odsłona samolotu, który ma wzbijać się w powietrze z jednym pilotem na pokładzie i przelecieć dookoła świata bez zużywania tradycyjnego paliwa.

Zespół, dowodzony przez Bertrand’a Piccard’a i Andre Borschberg’a jest przekonany, że nie da się osiągnąć takiego celu „bez cofnięcia obecnych limitów technologicznych we wszystkich dziedzinach.”

Statek mierzy 61 metrów w rozpiętości skrzydeł, które wznoszą w powietrze około 1500 kilogramowy samolot wraz z 12 tysiącami ogniw fotoelektrycznych. Istnieją bardziej wydajne opcje, lecz monokrystaliczne silikonowe ogniwa słoneczne zastosowano w konstrukcji ze względu na ich stosunkowo niewielką wagę i dużą wydajność. Ogniwa są rozmieszczone na ponad 200 metrach kwadratowych powierzchni maszyny, jako część wydajnego napędu, zaprojektowanego tak, by dostarczał do czterech silników moc około 8 KM.

Silniki umieszczone są w gondolach pod skrzydłami wraz z bateriami litowo polimerowymi. Te drugie mają utrzymywać ciepło promieniowania, umożliwiając tym samym funkcjonowanie silników w temperaturze -40 stopni. W takich warunkach może znaleźć się samolot, gdy leci na wysokości ponad 8 tys. metrów.

Moc zebrana przez ogniwa słoneczne i przechowywana w bateriach będzie używana do napędu 3,5 metrowych śmigieł poprzez reduktor. Rozkręci on śmigła do 200-400 obrotów na minutę, wznosząc ogromny samolot z prędkością około 35km/h i uzyskując prędkość przelotową prawie 112 km/h.

Poza pilotem, samolot uniesie również komputer pokładowy do analizy i zarządzania setkami parametrów transmitowanych do zespołu na ziemi, który ułatwi jednocześnie pracę pilotowi. System zaprojektowano tak, by wykorzystywał optymalną ilość mocy dla silników w każdej możliwej konfiguracji lotu i poziomu naładowania lub rozładowania baterii.

Jeśli będzie działał zgodnie z zamierzeniami, sprawi, że samolot będzie „samodzielnie poprawiał i zmniejszał konsumpcję energii.” Co, jak twierdzą jego twórcy, stanie się ostateczną alternatywą dla stosowanego w statkach powietrznych zasilania.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony