Przejdź do treści
Airbus A380 należący do linii Emirates
Źródło artykułu

Linie Emirates testują innowacyjny system monitorowania pogody zimą

Linie Emirates rozpoczęły próby innowacyjnej technologii wspierającej proces decyzyjny, która ułatwia zarządzanie operacyjne oraz zwiększa bezpieczeństwo i ekologiczność w ekstremalnych oraz niebezpiecznych warunkach pogodowych panujących w zimie. We współpracy z firmą Vaisala, czołowym dostawcą usług w zakresie pomiarów środowiskowych i przemysłowych z Finlandii, przewoźnik zaczął testować działanie systemu CheckTime w warunkach zimowych w Kopenhadze i Chicago.

CheckTime wykorzystuje pomiary czynników, takich jak temperatura, wiatr czy różne rodzaje opadów atmosferycznych, dokonywane w czasie rzeczywistym przez stacje pogodowe do oszacowania wpływu panujących warunków atmosferycznych na płyn odladzający i przeciwoblodzeniowy, a następnie przekazuje wyniki pilotom poprzez lotniczy system adresowania i przekazywania wiadomości (ACARS). System CheckTime pozwala zastąpić procedurę ręczną, w której piloci korzystają z wykazu czasów zabezpieczenia przeciwoblodzeniowego i tablic informacyjnych oraz obserwują pogodę w celu ustalenia właściwej ilości płynu odladzającego i przeciwoblodzeniowego oraz czasu, w którym samolot może bezpiecznie wystartować w danych warunkach atmosferycznych.

Korzystając z precyzyjnego, zautomatyzowanego systemu wsparcia decyzyjnego zamiast dosyć uciążliwej procedury ręcznego pomiaru wymaganej ilości płynu, piloci Emirates będą mogli w większym stopniu skupić się na pozostałych aspektach bezpieczeństwa i operacji lotniczych, przygotowując się do lotu w ekstremalnych warunkach zimowych.

Kopenhaga i Chicago zostały wyznaczone jako stacje badawcze dla nowego systemu, ponieważ w obydwu miastach panują surowe zimy. Poza tym połączenia do Kopenhagi realizowane są przez samolot Airbus A380, a do Chicago – Boeing 777, co umożliwi liniom Emirates zdobycie doświadczenia w obsłudze systemu CheckTime na obu modelach używanych przez przewoźnika.  Podczas pierwszych prób linie korzystały z systemu CheckTime, stosując równolegle procedury ręczne obowiązujące podczas lotu w warunkach zimowych, aby móc potwierdzić i ocenić wyniki. 

Flota Emirates, w skład której wchodzą nowe, szerokokadłubowe i paliwooszczędne samoloty, należy do najmłodszych i najnowocześniejszych w całej branży. Dzięki współpracy z partnerami i inwestycjom w technologie, przewoźnik zapewnia obsługę pasażera na najwyższym poziomie bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i przy minimalnym wpływie na środowisko.

System CheckTime nie tylko ułatwi pilotom podejmowanie decyzji w zimowych warunkach pogodowych, ale może przynieść dodatkowe korzyści z ekologicznego punktu widzenia.

Dokładniejsze obliczenie ilości i stężenia płynu odladzającego i przeciwoblodzeniowego przed odlotem pozwoli zapobiec jego nadmiernemu zużyciu. Oprócz tego system przyczyni się do ograniczenia emisji spalin dzięki zmniejszonemu ruchowi pojazdów naziemnych oraz spalin z silników samolotów, ponieważ zmaleje liczba przypadków, gdy konieczne będzie zawrócenie maszyny ze względu na nieodpowiedni poziom płynu.

Linie Emirates będą testowały system CheckTime w Kopenhadze i Chicago do końca tej zimy. Decyzja o wprowadzeniu systemu w innych lokalizacjach obsługiwanych przez Emirates, gdzie panują podobne warunki pogodowe, zostanie podjęta po szczegółowej analizie wyników prób.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony