Statystyki zdawalności egzaminów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego za 2012 r.
Każdy pilot na początku swojej kariery lotniczej uczęszczał do jednego z wielu ośrodków szkolenia lotniczego, w których chłonął wiedzę niezbędną do zdobycia uprawnień PPL(A). Niektórzy nie poprzestawali jednak na tym i przechodzili na następny poziom, gdzie zmagali się z zagadnieniami wymaganymi do zdobycia licencji CPL(A) lub ATPL(A). W obu przypadkach poziom wiedzy pilotów jest weryfikowany przez Lotniczą Komisję Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i dopiero wtedy okazuje się, która szkoła lotnicza zapewnia właściwy poziom wiedzy i szanse na terminowe zaliczenie sesji w ULC. Najczęściej jest to pochodną troski szkoły o student i zatrudnienia wykwalifikowanej kadry wykładowców, która dzięki swojemu doświadczeniu i merytorycznemu przygotowaniu jest w stanie w odpowiedni i skuteczny sposób przekazać tajniki lotniczej wiedzy.
Takie porównanie zostało przygotowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, który opublikował statystyki zdawalności egzaminów w 2012 r. (udostępnione przez Lotniczą Komisją Egzaminacyjną) w podziale na poszczególne ośrodki szkolenia lotniczego, a także w rozróżnieniu na testy oparte o KBP (Krajowy Bank Pytań) oraz CQB (Central Question Bank) wykorzystywane do egzaminowania z m.in. zakresu ATPL i CPL.
Zauważalne jest, iż ośrodkiem szkoleń lotniczych, który w ubiegłym roku przeszkolił największą liczbę pilotów (baza CQB) jest warszawski Unitedsky. Placówka ta z ilością 580 podejść (w tym 423 zaliczonych - średni wynik ze wszystkich przedmiotów 81,21) znacznie wyprzedziła inne ośrodki. Drugą najbardziej obleganą szkołą jest Ośrodek Kształcenia Lotniczego (OKL) z Chełma, którego absolwenci wykonali 358 podejść do egzaminu (zaliczonych 252 - średnia 81,89). Zwraca uwagę również wynik Ośrodka Kształcenia Lotniczego z Rzeszowa, gdzie na 256 podejść 226 było udanych (średnia 88,28).
Z przedstawionych przez ULC danych wynika, iż w przypadku bazy danych CQB najwięcej trudności sprawiają zdającym przedmioty ,,Meteorologia" oraz ,,Osiągi samolotów". Z kolei najwyższą średnią osiągały ,,Łączność IFR" oraz ,,Łączność VFR". Dane bazy pytań KBP wskazują, iż kandydaci na pilotów mieli najwięcej kłopotów ze zdaniem egzaminów z przedmiotów ,,Nawigacja" i ,,Prawo lotnicze", a najmniej z ,,Łączność", ,,Ogólna wiedza o szybowcu" i co ciekawe ,,Procedury operacyjne".
Statystyki LKE, które dotyczą ocen uzyskiwanych przez absolwentów poszczególnych ośrodków, przybliżają nam jakość nauki zapewnianej przez daną placówkę. Może być to cenna wskazówka dla następnych adeptów pilotażu, którzy zachęceni dużą ilością absolwentów i wysoką średnią ich ocen mogą się spodziewać, że w danym ośrodku zapewnione im zostanie profesjonalne podejście w kwestii przekazywania wiedzy, jak i organizacji samego kursu. Ogółem ośrodków lotniczych organizujących kursy do licencji PPL(A/H), PL(G) i PL(FB) jest 89, natomiast do licencji ATPL(A/H), CPL(A/H) i IR(A) jest 26.
Wyniki kształcenia na licencje samolotowe i śmigłowcowe liniowe - ATPL(A/H), licencje samolotowe i śmigłowcowe zawodowe - CPL(A/H), uprawnienie do wykonywania lotów według przyrządów (samoloty) - IR(A) znajdują się tutaj.
Wyniki kształcenia na licencje samolotowe i śmigłowcowe - PPL(A/H), licencje pilota szybowcowego PL(G), licencje pilota balonu wolnego - PL(FB) są dostępne tutaj.
Uwaga: Podane wartości określają średni wynik z danego przedmiotu uzyskany przez kandydatów wyszkolonych przez dany ośrodek szkolenia, zarówno w ramach podejść zaliczonych jak i nie zaliczonych. W tabelach dodatkowo podano ilości wszystkich podejść oraz podejść zaliczonych przez kandydatów wyszkolonych przez dany ośrodek szkolenia.
Komentarze