Przejdź do treści
Motoszybowiec "Bąk" podczas lotu (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Źródło artykułu

O motoszybowcu Bąk i jego replice na kolejnej Glassówce

Motoszybowiec Bąk i jego replika będą tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 18.06.2016 r., o godzinie 10.15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

O konstrukcji motoszybowca Bąk i budowie jego repliki opowie Jerzy Gruchalski. Organizatorzy spotkania planują również, aby słowo wstępne wygłosił Tomasz Murawski.

Jerzy Gruchalski jest ekspertem od drewnianych konstrukcji lotniczych i jachtowych. Kilka ostatnich lat poświęcił na odtworzenie motoszybowca Bąk. Jego plany odkupił w latach 70-tych od żony projektanta Antoniego Kocjana. Sponsorem odbudowy motoszybowca jest Fundacja Zabytki Polskiego Nieba.


Jerzy Gruchalski podczas budowy repliki motoszybowca Bąk (fot. kadr z filmu fakty.tvn24.pl)

Polski motoszybowiec Bąk, konstrukcji inżyniera Antoniego Kocjana, poziomem technicznym wyprzedzał o około 20 lat poziom rozwoju motoszybowców na świecie.

Ma drewnianą konstrukcję, krytą sklejką i płótnem. Samo usterzenie było absolutną nowością w tamtych czasach – poziome, niedzielone, płytowe, łączone w osi obrotu rurą skrętną. Statecznik poziomy jest jednocześnie usterzeniem i sterem wysokości, obraca się w łożysku kulkowym, aby zminimalizować tarcie. Skrzydła jednodźwigowe, wolnonośne z hamulcami aerodynamicznymi. Czterosuwowy silnik dwucylindrowy o mocy 23,5 kW nosi nazwę Sarolesa Albatros, a zbiornik paliwa mieści 50 l, przy zużyciu 6,7 l/h. Skrzydła zbudowane są z drewnianych żeberek, które skonstruowane są w technologii przedwojennej – obecnie już niestosowanej.

Z samolotu ostały się jedynie plany konstrukcyjne z 1939 roku, dzięki którym prowadzona jest teraz rekonstrukcja motoszybowca.


Jerzy Gruchalski w pracowni, w której budowana jest replika motoszybowca Bąk
(fot. kadr z filmu fakty.tvn24.pl)

Postępy prac nad motoszybowcem Bąk można śledzić na zdjęciach na stronie: www.fzpn.org

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Ponadto na spotkaniu zaplanowano prezentację dwóch nowych książek:
– dr Andrzej Glass "Szybowce. Historia rozwoju",
– Tomasz Murawski "Motoszybowiec Bąk".


Przeczytaj również:
Nowa książka "SZYBOWCE. Historia rozwoju" doktora Andrzeja Glassa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony