EASA opublikowała roczny przegląd bezpieczeństwa "Annual Safety Review 2017"

Annual Safety Review 2017

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała cykliczny roczny przegląd bezpieczeństwa „Annual Safety Review 2017". Jest to analiza, która stanowi statystyczne podsumowanie bezpieczeństwa lotniczego za 2016 rok, w państwach członkowskich UE i określa najważniejsze wyzwania i priorytety w poszczególnych obszarach sektora lotniczego.

Rok 2016 był kolejnym z rzędu, w którym nastąpiła poprawa bezpieczeństwa w prawie każdej dziedzinie lotnictwa, co przełożyło się na najniższe wskaźniki odnośnie zgonów w operacjach lotniczych w historii. Jednak katastrofa Bombardiera CRJ200 należącego do West Air Sweden, która miała miejsce 8 stycznia 2016 r., podkreśliła złożony charakter bezpieczeństwa lotniczego i znaczenia uwzględnienia czynników ludzkich w dalszym zmniejszaniu liczby wypadków.

Jak podkreśla Patrick Ky, Dyrektor Wykonawczy EASA, w ubiegłym roku rozszerzyła ona strategiczne działania w niektórych sektorach lotnictwa w związku z pojawiającymi się tam problemami, a ostatnio opublikowała informację o propozycjach zmiany przepisów prawnych dotyczących użytkowania bezzałogowych statków powietrznych.


                  Statystyki wypadków z udziałem ofiar śmiertelnych w 2016 i porównanie lat 2006-2015

Po pojawieniu się nowych i bardziej wyrafinowanych zagrożeń cybernetycznych, EASA rozpoczęła także wdrażanie Europejskiego Centrum Bezpieczeństwa Cybernetycznego w Lotnictwie (European Centre for Cyber Security in Aviation) oraz kontynuuje współpracę z europejskimi partnerami w celu monitorowania pojawiających się globalnych zagrożeń.

Tegoroczny Annual Safety Review przybliża i charakteryzuje te zagadnienia, ale głównie możemy się z niego dowiedzieć o najczęstszych przyczynach wypadków (w podziale na poszczególne fazy lotu), statystykach dotyczących ostatnich lat, obszarach ryzyka, a także występujących trendach. Jest to 12 doroczna analiza, która po pierwszy została opublikowana w 2005 r.


Liczba wypadków z ofiarami i bez ofiar śmiertelnych w operacjach niekomercyjnych na samolotach w latach 2007-2016

Lotnictwo bezzałogowe
Nową kategorią lotnictwa, w której przybywa najwięcej incydentów i które jeszcze (na szczęście) nie zmaterializowały się w katastrofę lotniczą, jest lotnictwo bezzałogowe. EASA jest w trakcie opracowywania przepisów i regulacji. Przyrost incydentów może przerażać. Jednak wyraźnie widać, że naruszanie przestrzeni powietrznych jest najczęstszą z wymienianych statystyk. Jeśli połączyć to z faktem braku odpowiedniego przygotowania do lotu (często nieświadomego), braku identyfikacji i widzialności to kreuje się obraz nowo tworzonych przepisów w których wirtualne bramy (geofencing) oraz edukacja będą kluczowymi kierunkami rozwoju przepisów.

Annual Safety Review 2017 został podzielony na następujące rozdziały:

  • 1. Cross-Domain Safety Overview
  • 2. Commercial Air Transport
  • 2a Commercial Air Transport Aeroplanes – Airline and Other Operations
  • 2b Part Special Operations (SPO) – Aerial Work - Aeroplanes
  • 3. CAT HELICOPTER OPERATIONS
  • 3a Offshore Helicopter Oprations
  • 3b Other Commercial Air Transport Helicopters
  • 3c Part Special Operations (SPO) – Aerial Work - Helicopters
  • 4. Non-Commercial Operations
  • 4a Non-Commercial Operations – Aeroplanes
  • 4b Non-Commercial Operations – Helicopters
  • 5. Balloons
  • 6. Gliders/Sailplanes
  • 7. RPAS/UAS/Drones
  • 8. Aerodrome and Ground Handling
  • 9. ATM/ANS


   Statystyki za lata 2006-2016 wypadków i poważnych incydentów w niekomercyjnych operacjach na śmigłowcach
 
Annual Safety Review 2017 jest dostępny tutaj (LINK)

Gorąco polecamy kekturę dokumentu. W odróżnieniu do wielu innych, dokumentów europejskich czyta się go łatwo. Opracowanie jest bardzo przejrzyste.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus