Przejdź do treści
Samolot transportowy An-28TD po modernizacji (fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)
Źródło artykułu

Koniec modernizacji morskich Bryz

W ubiegłym tygodniu na lotnisko 43. Bazy Lotnictwa Morskiego powrócił drugi zmodernizowany samolot transportowy Bryza. Tym samym zakończył się proces zabudowy nowych zespołów napędowych, który objął połowę floty samolotów Brygady Lotnictwa MW.

Transportowa Bryza 1003 obok silników PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell, zabudowanych w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN, otrzymała nowe podwozie oraz centralny punkt tankowania paliwa. Maszyna ma też nowy, tradycyjny dla samolotów lotnictwa morskiego, szary kamuflaż.

 

 
Transportowy An-28TD po modernizacji. Na zdjęciach widoczny centralny punkt tankowania oraz nowe podwozie.
(fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)

Proces modernizacji samolotów Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej objął 7 z 14 posiadanych maszyn. Pozostałe, młodsze Bryzy, od początku eksploatacji wyposażone były w silniki PZL-10S. Jako pierwsze przeszły go dwa samoloty w wersji monitoringu ekologicznego An-28E, numer 0404 i 0405. Następnie nowe zespoły napędowe otrzymały trzy Bryzy w wersji patrolowej An-28B1R, z numerem 1022, następnie 1017 i wreszcie 1008. Te maszyny należą do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego i na co dzień stacjonują w Siemirowicach.


Bryza 1003 w starych barwach oraz przed zabudową nowych zespołów napędowych i podwozia.
(fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)

Kolejne dwa zmodernizowane samoloty to Bryzy w wersji transportowej z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jako pierwsza z zakładów lotniczych w Mielcu wróciła Bryza z numerem 0723. 8 listopada przebazowano ostatni z 7 samolotów, który otrzymał nowy zespół napędowy – An-28TD numer 1003. Obydwie transportowe Bryzy przejęte zostały z jednostek Sił Powietrznych w 2012 roku.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 samolotów Bryza w czterech różnych wersjach wyposażenia: An-28B1R, An-28B1RM Bis, An-28E oraz An-28TD. Samoloty te są wykorzystywane do szerokiego spektrum zadań, od rozpoznania jednostek nawodnych, wskazywania celów okrętom, samolotom uderzeniowym oraz Morskiej Jednostce Rakietowej, poprzez poszukiwanie i śledzenie okrętów podwodnych i pasywne rozpoznanie elektroniczne (Bryza Bis), udział w misjach poszukiwawczo – ratowniczych, po transport ludzi i sprzętu.

kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony