Przejdź do treści
Transportation Safety Board of Canada
Źródło artykułu

Korzystanie z telefonu komórkowego podczas lotu przyczyną wypadku?

Nawiązywanie połączeń i wysyłanie sms-ów z telefonu podczas pilotowania samolotu jest określane, jako czynnik, który w listopadzie 2011 r. przyczynił się do tragicznej katastrofy lotniczej Cessny 185. Kanadyjska Rada Bezpieczeństwa Transportu powstrzymała się jednak od obwiniania za doprowadzenie do zdarzenia pilota intensywnie korzystającego z telefonu komórkowego podczas krótkiego lotu z Peace River, w prowincji Alberta, do Fort St John, w prowincji Kolumbia Brytyjska.

"Choć nie wydaje się, że podczas ostatnich 11 minut lotu pilot był akurat aktywnie zaangażowany w wymianę komunikacji tekstowej, to odwrócił swoją uwagi od pilotowania, a fakt ten w powiązaniu z warunkami nocnego lotu VFR mógł się to przyczynić do CFIT (control flight into terrain). Zgodnie z raportem, pilot mógł być ofiarą efektu "czarnej dziury", podczas którego ograniczenia wzrokowe występujące w czasie lotu VFR w nocy na odludziu mogą mieć wpływ na percepcję głębi. Samolot obniżał się stopniowo i całkowicie kontrolowany zderzył się z drzewem około 15 km od portu lotniczego Fort St John.

Śledczy porównali bilingi z danymi GPS postępów lotu samolotu i opracowali schemat wykorzystania przez pilota telefonu. Analiza tych danych wykazała, iż statek powietrzny leciał znacznie mniej precyzyjnie, gdy pilot zajęty był obsługą telefonu. W tym czasie wysokość lotu różniła się o nawet 1000 stóp. Pilot wykonał w czasie lotu 5 oddzielnych rozmów telefonicznych o łącznej długości 28 minut i otrzymał trzy wiadomości tekstowe (odpowiedział na dwie z nich). W związku z powyższym, Rada rekomenduje wprowadzenie zakazu korzystywania z telefonów w czasie lotu, z wyłączeniem sytuacji awaryjnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony