Przejdź do treści
Erreurs de Pilotage, Jean-Pierre Otelli
Źródło artykułu

„Erreurs de Pilotage” - wznawia dyskusję o katastrofie A330 Air France

Francuski instruktor lotniczy Jean-Pierre Otelli wydał książkę zatytułowaną „Erreurs de Pilotage” (Błędy pilotażu), w której znalazł się zapis ostatnich dwóch minut rozmów w kokpicie Airbusa A330 linii Air France, który w czerwcu 2009 r. rozbił się w wodach oceanu niedaleko wybrzeży Brazylii. W katastrofie zginęło 228 osób.

Według Francuskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (BEA) ujawnienie zapisu stanowi naruszenie europejskich przepisów, a także jest etycznie niewłaściwe. „Każda próba interpretacji rozmów na tym etapie dochodzenia jest stronnicza”, oświadczyła BEA, ostrzegając jednocześnie, że ujawnienie tych danych może być szkodliwe dla wszystkich zainteresowanych. Linie lotnicze Air France określiły nowo opublikowane informacje, jako „nieweryfikowalne” i uważają, że „godzą one w dobrą pamięć załogi i pasażerów, którzy stracili życie w wypadku”. Obecnie, informacja jest powszechnie dostępna z licznych źródeł.

Problemy lotu AF447 rozpoczęły się, gdy kapitana Marca Duboisa nie było w kokpicie. Brytyjski dziennik The Telegraph opublikował fragment książki, w którym na zapytanie kapitan po jego powrocie, jeden z pilotów odpowiedział „Co się dzieje? Nie wiem. Nie wiem co się dzieje.” Jeden z pilotów powiedział po tem: „Mam problem. Nie mam żadnych odczytów prędkości pionowej. Nie mam żadnych wskazań”, na co kapitan odpowiedział: „Nie wiem, ale teraz się zniżamy”. Gdy samolot spadał, w kabinie rozbrzmiewał alarm przeciągnięcia, a wygenerowany komputerowo głos powtarzał słowo „Stall”. Według Los Angeles Times, ostrzeżenie to zabrzmiało 75 razy. W trakcie całego zdarzenia, pewne dane pojawiające się na wskaźnikach przestały być miarodajne.

W pewnym momencie drugi pilot mówi: ”Cholera! Za chwilę się rozbijemy. To nie może być prawda!”. Według Otelli, ostatnie słowa, jakie zostały zarejestrowane w kabinie załogi przez zderzeniem z powierzchnią wody, należały do pilota, który próbował wyprowadzić maszynę i brzmiały: „Ale co się dzieje?”.

Raport końcowy BEA ma się ukazać w czerwcu 2012.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony