Aviation Detachment 17-2 na półmetku

Samolot C-130E Hercules w Powidzu (fot. kpt. Martyna Fedro-Samojedny)

Dobiega końca drugi tydzień polsko-amerykańskiego szkolenia lotniczego w ramach Aviation Detachment 17-2.

Amerykańscy lotnicy z 166 Airlift Wing Delawere Air National Guard wylądowali w Powidzu 3 marca br., a zasadnicze szkolenie z żołnierzami 33. Bazy Lotnictwa Transportowego (33. BLTr) z Powidza rozpoczęli 6 marca. Załogi wykorzystują do szkolenia amerykańskie samoloty C-130H i polskie C-130E Hercules.

Przez ostatnie dwa tygodnie załogi wykonywały wspólne loty w ugrupowaniu taktycznym, zrzuty ładunków, loty nocne z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych oraz  współdziałanie z myśliwcami MIG-29.

Podczas trwającej rotacji udało się także zrealizować pierwsze w tym roku lądowanie na pasie trawistym powidzkiego lotniska.


(fot. kpt. Martyna Fedro-Samojedny)

„Pas trawiasty ma długość 2100 metrów. Wczoraj pierwszy raz w tym sezonie polski C-130 Hercules wykonał na nim operację – tzn. wylądował, a następnie wystartował z powierzchni nieutwardzonej” – wyjaśnił  starszy chorąży Jarosław Kozłowski z grupy wsparcia 33. BLTr.

Przed załogami jeszcze półtora tygodnia szkolenia, w czasie którego zaplanowano wykonanie kolejnych wspólnych misji z MIG-29, zrzuty ładunków, desantowanie osób, a także loty w formacjach oraz z wykorzystaniem noktowizji. Dodatkowo tuż przed zakończeniem rotacji – 24 marca – załogi wezmą udział w zawodach, w których rywalizowali będą w precyzyjnych zrzutach ładunków oraz w precyzyjnym lądowaniu. W zawodach mają wystartować 4 Herculesy, które będą próbowały wylądować jak najbliżej wyznaczonej linii oraz zrzucić ładunek w konkretnie wskazanym polu.


(fot. kpt. Martyna Fedro-Samojedny)

Amerykańscy żołnierze zakończą szkolenie w Powidzu 28 marca 2017 r.

kpt. Martyna Fedro-Samojedny

Źródło: 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
comments powered by Disqus