Przejdź do treści
Koncepcja lotniska w Białymstoku
Źródło artykułu

Rośnie pas za pasem

Zamiast budowy portu lotniczego – pasy startowe, z których będą mogły skorzystać powietrzne taksówki i niewielkie samoloty pasażerskie – takie inwestycje ruszają w Białymstoku i Suwałkach. – To rozsądny ruch – uważają specjaliści.

10 mln zł dopłacą Fabryki Mebli Forte do budowy pasa startowego, który ma powstać w sąsiedztwie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Warta ok. 16 mln zł inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Umowę w tej sprawie podpisali: prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz i prezes zarządu Fabryki Mebli Forte Maciej Formanowicz. – To ewenement na skalę nie tylko naszego województwa, ale też całego kraju, by prywatna firma przekazała samorządowi tak olbrzymie środki finansowe. Nigdy nie słyszałem o takim geście – komentuje prezydent Renkiewicz.

Skąd ten gest? – Forte posiada na terenie Suwałk fabrykę mebli i jest w trakcie realizacji inwestycji, na którą składają się: hala magazynowa, zakład produkcji płyt wiórowych i planowana fabryka mebli wraz z infrastrukturą logistyczną – tłumaczy prezes Formanowicz. – Inwestycja, kosztem blisko 700 mln zł, powstaje na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Dubowie. Aktualnie jest to największy tego typu projekt realizowany nie tylko w Polsce, ale też Europie, dlatego w interesie Forte jest zapewnienie odpowiedniego dostępu do zakładów zlokalizowanych na terenie Suwałk. Cała inwestycja jest bardzo kosztowna, w związku z czym musimy zapewnić sobie ciągłość procesu pracy fabryk – dodaje.

Zakres prac na lotnisku:

  • budowa głównej drogi startowej o długości 1320 m i szerokości 30 m o nawierzchni sztucznej (asfaltowej lub betonowej) z pasem drogi startowej o nawierzchni trawiastej 60m od każdego progu drogi startowej;
  • budowa płaszczyzny do zawracania o nawierzchni sztucznej (asfaltowej lub betonowej);
  • budowa płyty postojowej o nawierzchni sztucznej (betonowej);
  • budowa drogi kołowania o nawierzchni sztucznej (asfaltowej);
  • budowa drogi startowej o długości 800m i szerokości 60 m wraz z jej zabezpieczeniem poza progiem po obu stronach po 30 m i z zabezpieczeniem krawędzi bocznych po 10m, o nawierzchni naturalnej, darniowej;
  • budowa niezbędnej infrastruktury technicznej, tj.:
  • odwodnienia liniowego wraz z separatorem i instalacją rozsączającą,
  • sieci wodociągowej przeciwpożarowej, obwodowej z hydrantami zewnętrznymi, zasilanej z przeciwpożarowego zbiornika,
  • dróg pożarowych o nawierzchni żwirowej i częściowo sztucznej,
  • oświetlenia, w tym nawigacyjnego i płaszczyzny do zawracania,
  • instalacji elektrycznych do zainstalowania dwóch oświetleniowych wskaźników kierunku wiatru,
  • budowa ogrodzenia lotniska z bramami przesuwnymi.

W ramach realizowanej inwestycji  zostanie nie tylko wybudowany nowy pas startowy ale także cała infrastruktura pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie lotniska.

Prezydent Renkiewicz zapowiedział, że jeszcze w sierpniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę pasa startowego...

Cały artykuł można przeczytać na stronie: www.rp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony