Przejdź do treści
Silnik wodnosamolotu Lublin RVIII bis (fot. Robert Kmieć)

Operacja wydobycia silnika wodnosamolotu Lublin RVIII bis

W listopadzie 2015 r. rozpoczęto w Zatoce Puckiej badania archeologiczne, podczas których zostały zlokalizowane silnik i dwa pływaki samolotu Lublina RVIII bis.

Drugie badania zostały wykonane w grudniu 2015 r. przy pomocy georadaru. Po zakończeniu prac archeologicznych Stowarzyszenie Historyczne Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku zwróciło się do Urzędu Morskiego w Gdyni o wydanie pozwolenia na wydobycie pozostałości silnika i drobnych elementów wraku oraz na dalsze badania archeologiczne wokół tego wraku. Pozwolenie Muzeum otrzymało 30 czerwca br.

Kierownikiem badań archeologicznych i sprawującym nadzór nad badaniami jest archeolog – Kazimierz Kotlewski. Prace podwodne będą wykonywane przez ekipę z Ośrodka Szkoleniowego Nurków Zawodowych FROG, która posiada uprawnienia do prac podwodnych. Zarówno ośrodek, jak i archeolog prowadzą prace nieodpłatnie.

Wrak wodnosamolotu Lublin znajduje się dość płytko – na głębokości 1,5 m.  Do praz archeologiczno wydobywczych niezbędną są łodzie, które nieodpłatnie udostępniają Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Pucku i firma LODEL. Ze względu na okres wakacji łodzie nie zawsze mogą być dostępne i dlatego badań nie można prowadzić z dnia na dzień.


(fot. Robert Kmieć)

1 sierpnia, w piękny słoneczny dzień, który poprzedzał rozpoczęcie prac wydobywczych, odbyło się wodowanie makiety wodnosamolotu Lublin R XIII i symboliczne pływanie po Zatoce Puckiej na pokładzie tego wyjątkowego samolotu. 2 sierpnia rozpoczęło się wydobycie odnalezionych w 2015 roku przez Jacka Dzieniusiuka (pilota PLL LOT, pasjonata historii i nurkowania) ocalałych elementów wodnopłatowca typu Lublin R-VIII bis.

Pierwsze dwa dni prac wydobywczych to były dla ekipy – zwiadowców historii – wspaniale spędzone chwile, chwile na które czeka się latami, a niekiedy całe swoje życie, bo kiedy mowa jest o jedynych na świecie relikwiach z przed 77 lat pochodzących od polskiego lotnictwa II RP to nie może być inaczej.


(fot. Robert Kmieć)

Więcej informacji na ten temat już niebawem w nowej jesiennej ramówce programu „Było nie minęło”. Serdecznie zapraszam do oglądania.

Relację zdjęciową z pierwszej części prac mających na celu wydobycie silnika wodnosamolotu RVIII bis można zobaczyć tutaj.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony