Przejdź do treści
AWACS nad wschodnią flanką NATO (fot. ppor. Robert Suchy/CO MON)
Źródło artykułu

AWACS nad wschodnią flanką NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej z satysfakcją odnotowuje tysięczną misję rozpoznawczą samolotów AWACS w przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO – powiedział reprezentujący resort obrony narodowej dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej płk Karol Dymanowski.

W czwartek na terenie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się prezentacja samolotu AWACS z Komponentu E-3A z Geilenkirchen (Niemcy) oraz samolotów F-16 i MiG-29 z 31. i 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Spotkanie zorganizowane zostało w związku z wykonaniem tysięcznej misji nadzoru przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO przez natowski samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS.

Jest to kolejny dowód na jedność i spójność działań Sojuszu Północnoatlantyckiego w obliczu zagrożeń, jakie się pojawiają. Działania AWACSa wpisują się w szerszą gamę  środków, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance. Mówimy tu o zwiększonej licznie misji Air Policing, stałej rotacyjnej obecności sił sojuszniczych oraz o zdecydowanym zwiększeniu ilości i skali ćwiczeń w ramach sojuszu – mówił podczas prezentacji AWACSa płk Dymanowski.

W spotkaniu uczestniczył także: zastępca dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. dyw. Jan Śliwka, dowódca komponentu NATO E-3A w Geilenkirchen gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga natowskiego samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS.

Od momentu wejścia Polski do NATO w roku 1999 polskie Siły Powietrzne rozpoczęły współpracę z załogami  samolotów systemu AWACS  należących do NATO.

Jesienią 2000 roku samolot systemu AWACS po raz pierwszy pojawił się na polskim niebie.

Po przystąpieniu do programu NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation) Polska wraz 15 innymi krajami NATO stała się pełnoprawnym współużytkownikiem floty 17 samolotów AWACS. Samoloty te bazujące na stałe w bazie Geilenkirchen w Niemczech mogą również lądować i operować z lotnisk wojskowych w Polsce.


(fot. ppor. Robert Suchy/CO MON)

Polskie Siły Powietrzne mogą korzystać z informacji systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu, uczestniczą też regularnie w ćwiczeniach z udziałem samolotów wczesnego ostrzegania i naprowadzania.

Pierwsze misje AWACSa nad Polską to udział w cyklicznych ćwiczeniach Fruit Fly/Eagle Talon odbywających się nad terytorium Polski z udziałem polskich MiG-29, Su-22, TS-11 oraz samolotów F-16 po przyjęciu ich na wyposażenie w roku 2006. Samoloty systemu AWACS brały udział we wszystkich ważnych ćwiczeniach z wojskami ANAKONDA i DRAGON, oraz zabezpieczały inne wydarzenia odbywające się na terytorium Polski jak np.: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 oraz wizyta papieża Benedykta XVI.

W bieżącym roku samoloty AWACS aktywnie uczestniczyły w ćwiczeniu ANAKONDA 2016 oraz wspierały polskie F-16 i MiG-29 podczas osłony SZCZYTU NATO w Warszawie oraz Światowych Dni Młodzieży.

Samoloty NATO zabezpieczały również sześć misji Sił Powietrznych podczas misji Air Policing nad krajami bałtyckimi.

Przedstawiciele Sił Powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS w bazie Geilenkirchen. Od 2002 roku stanowisko zajmowało tam kilkunastu oficerów.

Od roku 2015 realizowana jest stała współpraca pomiędzy bazą w Geilenkirchen a 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego polegająca na wspólnym planowaniu i realizacji misji lotniczych wspólnie z załogami samolotów E-3A.

Galerię zdjęć z prezentacji samolotu AWACS można zobaczyć na stronie www.mon.gov.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony