Nie chcemy aby lotnictwo stało się elitarne...
28 września w Warszawskim Domu Lekarza odbyło się spotkanie przedstawicieli KTL AOPA Poland i przedstawicieli mediów z v-ce Prezesem Regionu Europejskiego IAOPA Martinem Robinsonem.
W czasie spotkania z przedstawicielami mediów, Martin Robinson zwrócił uwagę na problem ustanawiania i wdrażania przepisów lotniczych w Europie. Według niego istnieje duża dysproporcja pomiędzy ciałem ustawodawczym, który nie jest ekspertem w dziedzinie lotniczej, a jedynie reprezentantem w Parlamencie europejskim i interesami środowiska lotniczego.
Zapytany o pozytywny przykład inwestowania funduszy unijnych w infrastrukturę lotniczą, czy tez jakąkolwiek gałąź związaną z lotnictwem Robinson przytoczył przykład projektu CESAR (Cost Effective Small AiRcraft), programu unowocześniania i usprawnienia działalności lotnictwa ogólnego w ramach Europejskiej przestrzeni powietrznej. Zakłada on między innymi redukcję ośrodków kontroli przestrzeni powietrznej z 67 do 40.
Zdaniem Martina Robinsona: „...obecny system zarządzania przestrzenią powietrzną jest bardo pracochłonny i wymaga zaangażowania wielu służb i systemów w celu ustalania dokładnej pozycji samolotów. Nowoczesna technologia umożliwi precyzyjne określenie położenia samolotu w przestrzeni powietrznej i jego bezpieczną separację. Dzięki takim rozwiązaniom lotniska będą w stanie obsłużyć więcej samolotów, co znacząco wpłynie także na ich dostępność dla lotnictwa ogólnego.”
Koszt wdrożenia systemu, to 30 mld Euro z czego 3mld czyli 10 % jest w stanie pokryć z publicznych funduszy UE. Resztę stanowić będą fundusze prywatne i kredyty. Zdaniem Martina Robinsona „...nieproporcjonalnie większe fundusze inwestowane są w budowę dróg, a znaczenie lotnictwa jako narzędzia i przyszłościowej dziedziny gospodarki jest zdecydowanie niedoceniane...”
Podczas spotkania rozmawiano o szkodliwych regulacjach dotyczących wielu zagadnień jak choćby opłat lotniczych, cen paliw i ich dostępności. To właśnie dzięki działaniom AOPA-y udało się powstrzymać szkodliwe opłaty zaproponowane przez EASA-ę. Miały one bowiem wynosić 10 EUR za każdy lot, w tym loty VFR!
Zwrócono także uwagę na liczebność ultralightów i jej znaczenie dla całej społeczności lotniczej. Ogromna dynamika rozwoju tego typu lotnictwa stanowić będzie coraz większą siłę i dodatkowy głos w dyskusji z władzą ustawodawczą i przedstawicielami władz lotniczych.
Spotkanie to było jednym z wielu punktów wizyty zagranicznego gościa w Polsce. Poprzedzone było miedzy innymi spotkaniem z Wiceprezesem ds. Standardów Lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Tomaszem Kądziołką, który zapoznał się ze sposobem i celem działalności IAOPA-y i środowiska GA w Anglii. Środowisko to nieustannie komunikuje się ze sobą poprzez regularne nieformalne spotkania w celu kształtowania wspólnego stanowiska w kwestiach istotnych dla angielskiego lotnictwa. Pan Kądziołka zobowiązał się do zorganizowania podobnego roboczego spotkania w najbliższym czasie w Polsce. Kolejnym tematem rozmów w ULC był problem jakości prognoz meteorologicznych w Polsce, szczególnie w zakresie usług dla GA. Okazało się, że jest na tym polu wiele do zrobienia. Istotnym wynikiem spotkania była deklaracja Martyna Robinsona dotycząca zorganizowania w Polsce seminarium bezpieczeństwa z udziałem lektora z angielskiej organizacji GASCo (ang: General Aviation Safety Council) Rady Bezpieczeństwa Lotnictwa Ogólnego.
Podczas spotkań w PAŻP, Aeroklubie Polskim i ULC rozmawiano także na temat szans rozwoju dla środowiska GA w Polsce ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój infrastruktury.
Podczas wizyty w Polsce Martin Robinson poprowadzi także doroczną międzynarodową konferencję Regionu Europejskiego IAOPA, która odbywa się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Potwierdzili w niej swój udział członkowie zarządów krajowych IAOPA z 21 państw. Nasz kraj, będący w tym roku gospodarzem konferencji, jest reprezentowany przez zarząd KTL AOPA Poland.
Komentarze