Historyczne ankiety

Wyniki przeprowadzonych ankiet:
Czy Twoim zdaniem usprawiedliwione jest wprowadzanie przez lotniska użytku publicznego (EPWA, EPLL, EPGD, itd..) ograniczeń w odbywaniu lotów szkolnych?

tak; 10
4%
tak, gdy lotów szkolnych jest bardzo dużo; 39
15%
nie; 87
34%
nie, żadne lotnisko w EPWW nie pracuje na granicy przepustowości. 113
45%
Głosów: 249 (07.07.2008)

Co najczęściej umyka Twojej uwadze w trakcie przygotowania do lotu?

Ograniczenia w przestrzeni (ASM); 59
22%
Pogoda na lotnisku zapasowym; 45
16%
Dostępność paliwa na lotnisku docelowym; 21
7%
Analiza informacji w AIP; 20
7%
Informacje NOTAM. 123
45%
Głosów: 268 (26.06.2008)

Czego najczęściej zapomniałeś/aś...?

Mapa (została w torbie w bagażniku lub gdzieś indziej); 23
10%
Okulary przeciwsłoneczne (miał być OVC); 80
35%
Kartka i długopis (mam dobrą pamięć); 19
8%
Przegląd przed lotem (przecież oglądał go mechanik); 26
11%
Odstój paliwa. 77
34%
Głosów: 225 (02.06.2008)

Czego obiecałeś sobie więcej nie robić?

Latać poniżej wierzchołków drzew; 47
22%
Odwiedzać znajomych; 9
4%
Dolatywać do celu na oparach; 86
40%
Wlatywać w chmury; 22
10%
Odwiedzać znienacka i bez zapowiedzi CTRY-y; 18
8%
Testować osiągi i załadowanie; 30
14%
Głosów: 212 (18.05.2008)

Czy często latasz na polskie lotniska wojskowe?

Często, kilka razy w roku; 39
8%
Latałbym częściej, gdyby nie konieczność zgłaszania przylotu na 7 dni przed; 119
27%
Sporadycznie; 48
10%
Nie latam. 234
53%
Głosów: 440 (08.05.2008)

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci sie naruszyć przestrzeń powietrzną do której nie miałeś prawa wlecieć?

Nigdy; 189
49%
Tak, niestety nieświadomie; 93
24%
Tak, jeden raz; 38
9%
Tak, zdarzyło mi się kilka razy. 65
16%
Głosów: 385 (05.04.2008)

Na lotnisku niekontrolowanym najczęściej słyszę...

Zezwalam lądować; 134
24%
Można lądować; 200
36%
Ląduj według własnej decyzji; 122
21%
Lądować pozwalam; 99
17%
Głosów: 555 (15.03.2008)
Dość interesujące wyniki. Odpowiedzi 1 i 4 mają wyraźnie podtekst nakazowy a przecież pracownicy FIS oraz operatorzy radia na lotnisku niekontrolowanym nie zapewniają służby kontroli. Odpowiedź prawidłowa: "Ląduj według własnej decyzji".

Czy latasz w zimę?

Staram się latać więcej niż w inne pory roku; 78
21%
Latam sporadycznie; 193
52%
Nie latam; 96
26%
Głosów: 367 (16.02.2008)

Który z czynników, uważasz za decydujący przy wyborze szkolenia lotniczego (teoretycznego)?

Lokalizacja; 131
23%
Renoma; 217
39%
Cena; 178
32%
Inny. 22
4%
Głosów: 548 (23.01.2008)

Który z przenośnych lotniczych odbiorników GPS, jest według ciebie najłatwiejszy w obsłudze?

Garmin serii x96; 121
60%
Lowrance; 3
1%
Palmtop z GPS; 56
28%
Inny. 19
9%
Głosów: 199 (09.12.2007)

Skąd czerpiesz informacje pogodowe dla swoich lotów:

Internet - IMGW; 106
54%
meteo.icm.edu.pl; 50
25%
Internet - inne źródła; 17
8%
Lotniskowe biura meteorologiczne; 18
9%
Inne. 4
2%
Głosów: 195 (18.11.2007)

Czy wymienileś już swoją licencję na tą zgodną z JAR-FCL?

Już dawno; 40
26%
Zamierzam w najbliższym czasie; 27
17%
Nie wiem czy warto; 49
32%
Nie widzę takiej potrzeby; 37
24%
Głosów: 153 (03.11.2007)

Reportaż telewizyjny (link poniżej) w TVP3, pod tytułem: Czy zakazać lotów szkoleniowych nad Warszawą?, to:

dobry, profesjonalny reportaż; 6
2%
próba wymuszenia zmiany przestrzennego zagospodarowania terenu w gminie Babice; 41
14%
kolejny bezsensowny atak na lotnisko Babice i lotnictwo ogólne (GA). 233
83%
Głosów: 280 (19.10.2007)

Czy i kiedy w końcu będzie można bez problemu kupić paliwo na lotnisku niekontrolownym?

myślę, że w ciągu 12 miesięcy; 9
8%
może za 3 lata; 75
70%
po wyborach; 11
10%
zawsze zdobędę paliwo, więc nie ma problemu. 12
11%
Głosów: 107 (03.10.2007)

Czy wykonując czynności lotnicze, przeżyłeś spotkanie z ptakiem/ptakami?

jeszcze nie; 67
23%
było blisko; 88
30%
tak, zdarzyło mi się; 112
39%
nie wiem o co chodzi. 18
6%
Głosów: 285 (26.09.2007)

Czapeczka na czole w kabinie to:

praktyczne zabezpieczenie przed słońcem; 144
61%
zło narzucone przez instruktora; 15
6%
daszek ogranicza pole obserwacji; 40
17%
czasem zakładam choć nie muszę; 34
14%
Głosów: 233 (06.09.2007)

Czy znasz lotniczy angielski?

nie; 43
19%
podstawy frazeologii proceduralnej; 79
35%
frazeologia proceduralna bez problemu; 30
13%
język i frazeologia bez problemu; 73
32%
Głosów: 225 (26.08.2007)

W&B czyli wyważenie (tylko szczere odpowiedzi):

sprawdzam przed każdym lotem; 32
13%
wiem kiedy muszę to przeliczyć; 118
51%
tylko w trakcie szkolenia; 38
16%
szkoda na to czasu; 41
17%
Głosów: 229 (13.08.2007)

Z której, lotniczej papierowej mapy polski VFR, korzystasz najczęściej?

milionówki dlapilota.pl; 22
8%
pięćsetek ICAO wydawanych przez ARL; 37
14%
pięćsetki VFR+GPS Charts Jeppesena; 84
33%
starej polskiej wojskowej mapy z lat 60/70-tych; 93
37%
korzystam z innych map. 15
5%
Głosów: 251 (25.07.2007)

Czy uważasz, że Twój poziom wiedzy dotyczącej awiacji w zakresie posiadanych uprawnień lotniczych jest?

stały, na poziomie wymaganym przez własciwe przepisy, czyli nie niższy od wymaganego do zdania egzaminów przed LKE; 21
10%
nieco niższy niż ten, którym musiałem(-am) się wylegitymować przed LKE, ponieważ zapomniałem(-am) rzeczy nieistotne; 103
53%
stale podnoszony i uważam że ponowne zdanie egzaminów przed LKE, nie stanowiłoby większego problemu; 24
12%
stale podnoszony przez odpowiednie szkolenia, nie zawsze jednak takie po których można uzyskać zaświadczenie uznawane przez ULC. 45
23%
Głosów: 193 (05.07.2007)

Który z ośrodków medycyny lotniczej, uważasz za najbardziej przyjazny? (kolejność alfabetyczna)

ALERGO-MED; 67
23%
CM-LIM; 41
14%
GOBLL; 112
38%
WIML; 32
11%
Inny. 38
13%
Głosów: 290 (09.06.2007)

Na jakiej wysokości, powinna według Ciebie znajdować się wysokość przejściowa, tak aby byli usatysfakcjonowani wszyscy użytkownicy polskiej przestrzeni?

około 18 000 ft; 92
26%
około 12 000 ft; 99
28%
około 8 000 ft; 138
39%
około 3 000 ft; 17
4%
Głosów: 346 (24.05.2007)

Z której lotniczej mapy polski dla lotów VFR, korzystał(a)bym najchętniej?

Mapy 1:500 000 do poziomu FL095; 77
72%
Mapy 1:500 000 do poziomu FL195; 14
13%
Mapy 1:1 000 000 do poziomu lotu FL095; 4
3%
Mapy 1:1 000 000 do poziomu lotu FL195; 11
10%
Głosów: 107 (28.04.2007)

Czy Twoim zdaniem wolumen przestrzeni zajmowany przez CTR-y, MATZ-y, MCTR-y w Polsce:

jest zbyt duży względem ruchu który się w nich odbywa; 253
72%
jest stosunkowo duży choć nie koliduje z moimi potrzebami; 36
10%
jest taki jaki być powininen; 33
9%
powinien być większy; 9
2%
jest rozłożony nierównomiernie (czasem zbyt duży, czasem zbyt mały). 19
5%
Głosów: 350 (22.04.2007)

Czy spotkałeś się oko w oko z turbulencją w śladzie aerodynamicznym?

Tak, miałem takie spotkanie; 128
38%
Wydaje mnie się, że tak; 12
3%
Znam to zjawisko ale jeszcze go nie doświadczyłem/-am; 153
46%
A co to takiego?; 36
10%
Głosów: 329 (12.03.2007)

Czy uważasz, ze stosowane w praktyce metody włączania się w krąg nadlotniskowy w FIR-EPWW są:

Jednoznaczne i nie wymagają zmian; 28
15%
Dobre i praktyczne choć nie zawsze klarowne; 28
15%
Stosowne, ale zbyt dowolne; 17
9%
Uważam że brak jest jednoznacznych uregulowań w tej kwesti; 56
31%
I tak będę latał po swojemu; 48
27%
Głosów: 177 (04.02.2007)

Który z prezentów chciałbyś dostać na w tym roku na gwiazdkę?

Zreformowane i odbiurokratyzowne przepisy szkolenia i licencjonowania od ULC; 54
19%
Ogólnie dostępną i sensowną bazę danych pytań do LKE; 103
38%
Ulgi i przyjazne stawki opłat lotniskowych od zarządzających lotniskami; 16
5%
Ulgi i zwolnienia w opłatach nawigacyjnych dla samolotów lotnictwa ogólnego od ARL (AŻP); 17
6%
Normalne zasady zakupu paliw lotniczych na wszystkich lotniskach w RP; 63
23%
Wolę dostać cos innego. 18
6%
Głosów: 271 (29.12.2006)

Czy potrafimy jeszcze latać VFR-em bez GPS-a?

Latałem i latam bez GPS-a; 105
35%
Latałem, ale GPS sie przydaje; 125
41%
Bez GPS-a tylko w trakcie szkolenia; 26
8%
Po co męczyć palec i mapę skoro jest GPS. 44
14%
Głosów: 300 (04.12.2006)

Rozpocząłem, bądź mam zamiar rozpocząć karierę lotniczą:

dla przyjemności; 133
41%
bo wiąże z nią plany zawodowe jako instruktor; 7
2%
bo wiąże z nią plany zawodowe jako pilot zawodowy; 48
15%
bo wiąże z nią plany zawodowe jako pilot liniowy; 109
34%
bo chciałem (-am) się sprawdzić; 7
2%
z innych powodów. 15
4%
Głosów: 319 (14.11.2006)

Jakie są Twoje doświadczenia w kontakcie z organami Służby Informacji Lotniczej w FIR Warszawa?

Generalnie pozytywne 58
72%
Może być 7
8%
Mogło by być lepiej 4
5%
Staram się unikać 3
3%
A co to takiego? 8
10%
Głosów: 80 (09.10.2006)

Na co należy położyć nacisk aby lotnictwu cywilnemu nie szkodzić?

Zmniejszyć biurokracje 75
23%
ULC winien byc cywilny nie tylko z nazwy 78
24%
Uprościć gąszcz przepisów! 118
37%
Piętnować bzdurne wypowiedzi polityków i dziennikarzy 45
14%
Głosów: 316 (01.10.2006)

Czy zdarzylo Ci się dolecieć nie tam gdzie zamierzałeś/-aś lub wylądować nie na tym pasie lub nie na tym lotnisku co trzeba?

Nie 116
33%
Jeszcze nie 140
40%
Polapalem/-am sie w ostatniej chwili 39
11%
Zdarzyło mi się 53
15%
Głosów: 348 (09.09.2006)

Czy byłabyś/byłbyś skłonna/-y dzielić się informacjami o popełnionych błędach, sytuacjach które mogły doprowadzić do wypadku, lub innych wydarzeniach związanych z bezpieczeństwem latania w ramach niezależnej od ULC i ARL platformy wymiany informacji?

Tak 76
71%
Tak, z podaniem nazwiska lub nazwisk, ale pod warunkiem zachowania pełnej anonimowości 23
21%
Nie 4
3%
Uważam ten pomysł za nieodpowiedni, gdyż funkcje te pełnią wyznaczone urzędy 3
2%
Głosów: 106 (17.08.2006)

Czy wykonywałes/-aś przelot wg VFR powyżej wysokości przejściowej w FIR EPWA?

TAK, na poziomie lotu nad chmurami OVC i BKN 42
15%
TAK, na poziomie lotu nad chmurami SCT i FEW 24
9%
TAK, na poziomie lotu w stałym kontakcie wzrokowym z powierzchnią ziemi 28
10%
NIE, nigdy nie próbowalem/-am 71
26%
NIE, jeśli VFR to tylko ze stałą widzialnością ziemi i raczej niżej 40
15%
NIE, nie latam samolotem, który może osiagnąż taką wysokość przelotową 60
22%
Głosów: 265 (07.08.2006)

W celu podniesienia kwalifikacji, najbardziej bylbym zainteresowany szkoleniem z

nawigacji 49
12%
meteorologii 29
7%
aerodynamiki 20
4%
prawa lotniczego 8
1%
przepisów ruchu lotniczego 51
12%
człowiek, jego możliwości i ograniczenia 12
2%
szkolenie pomostowe JAR-FCL 8
1%
opracowania odpowiedzi do pytan LKE z internetowej bazy wiedzy 132
32%
wszystkie wymienione 78
19%
nie jestem zainteresowany(a) 17
4%
Głosów: 404 (13.06.2006)

Wykorzystywane w komputerowej sesji LKE pytania, są według mnie:

skomplikowane ale właściwe 2
2%
skomplikowane i niejasne 13
15%
przejawem lotniczej biurokracji 27
32%
wymagają zmian, gdyż nie przystają do rzeczywistości 21
25%
nadmiernie rozbudowane 3
3%
proste i jednoznaczne 2
2%
nie wiem, nie zdawałem (-am) sesji LKE 14
17%
Głosów: 82 (09.04.2006)

Czy Twoim zdaniem szkolenia do licencji i uprawnień w wystarczającym stopniu przygotowują do zakresu i stylu egzaminowania przed LKE?

Tak, bez problemów 3
3%
Tak, lecz tematy ezaminacyjne są sformułowane niejasno 46
29%
Tak, lecz stosowano inna terminologie 6
5%
Nie, szkolenia sobie a egzaminy sobie 60
37%
Nie, szkolenie nie obejmowalo calego zakresu egzaminu 40
25%
Głosów: 167 (31.03.2006)

Moja ostatnia sesja przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną to:

sesja komputerowa - zaliczona w pierwszym podejściu 14
8%
sesja komputerowa - zaliczona w kolejnym podejściu 28
16%
sesja komputerowa - nie zaliczona 26
14%
sesja tradycyjna - zaliczona w pierwszym podejściu 65
38%
sesja tradycyjna - zaliczona w kolejnym podejściu 31
17%
sesja tradycyjna - nie zaliczona 11
6%
Głosów: 175 (7.03.2006)