You must login to view this form.

Pilocie, ile zarabiasz? A ile inni? – anonimowa ankieta

Zarobki pilotów, ankieta

Zarobki pilotów od zawsze budziły ciekawość i to zarówno wśród samego środowiska lotniczego, jak również poza nim, obrastając w swego rodzaju mistycyzm. Wiadomo, że w dzisiajeszych czasach "ssania na pilotów" i w większości przypadków, ich poziom znacznie przewyższa średnią krajową, co jest pochodną wymogów, jakie są stawiane przed osobami wykonującymi ten zawód, a także odpowiedzialności za bezpieczeństwo. Dodatkowo, żeby uzyskać zawodowe uprawnienia trzeba najpierw zainwestować w ich zdobycie duże środki finansowe (uogólniając dla ludzi spoza branży 100 000 pln+), które są znacznym obciążeniem ponoszonym przez pierwsze lata kariery.

Postępujące procesy i technika, które wydawać by się mogło mają na celu odciążenie pilota podczas przygotowania do lotu i w jego trakcie, działają dość przewrotnie. Z jednej strony niby samolot i tak "leci sam", a z drugiej jak coś pójdzie nie tak, to martw się pilocie i naprawiaj sytuację po setkach programistów, procedurzystów, prawników. Pilocie, podpisz wszystkie kwity dotyczące wyważenia przed lotem, a w trakcie lotu użeraj się z niefrasobliwymi pasażerami, ale tylko w sytuacji kiedy wspomagająca Ciebie "cabin crew" już nie daje rady. Podejmij decyzje o powrocie na lotnisko, zmianie trasy, niezaplanowanym lądowaniu. Interpretuj na korzyść linii setki szarości formalno-proceduralno-prawnych ale tylko tak, abyś potrafił się z nich potem, na ziemi w ciepłym biurze skutecznie wytłumaczyć. Przy kawce, następnie opowiadaj skonfrontowany z globalnym systemem raportowania czym uzasaniłeś/-aś swoją decyzję. Każdy kto choć raz miał na sobie odpowiedzialność za pasażerów, załogę samolot no i siebie wie o czym mowa. Każde nawet z pozoru niewinne przewinienie może skutkować zawieszeniem lub odebraniem licencji.

Ilość dokumentacji do zapoznania się przed lotem, dla każdego lotnictwa bez wyjątku, liczba procedur rośnie nieumiarkowanie. Dla osób postronnych wydawać by się mogło, że pilot to "worek" bez dna w który można "ładować" dowolną ilość procedur i informacji (mamy tu na myśli również regulatorów: EASA, FAA). Jak to mówią prawnicy, "co do zasady" piloci i tak opanują niezbędną wiedzę. Trzeba też pamiętać, że piloci to też ludzie, ze swoimi słabościami, lepszymi i gorszymi dniami i predyspocyzjami.

Zatem jak wycenić zawód Pilota? Trudno powiedzieć, sczególnie, że część (przynajmniej na początku kariery) powie, że nie pracuje (tylko) dla pieniędzy. Na to pytanie, mamy nadzieję, znaleźć odpowiedź w poniższej ankiecie.

W ostatnim czasie opublikowaliśmy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pilotów pracujących w Stanach Zjednoczonych, gdzie kilkuset pilotów podało anonimowo wysokość swoich uposażeń. Dzięki temu przyszli piloci mogli sprawdzić czy warto inwestować w uzyskanie licencji, a obecni sprawdzić, gdzie mogą szukać lepszych warunków.

Artykuł „Ile zarabiają piloci w Stanach Zjednoczonych?” dostępny jest tutaj (LINK)

Wywołał on żywiołową dyskusję, ale szczególnie ciekawe było zestawienie zarobków w dużych liniach lotniczych w porównaniu do tych oferowanych w wojsku, a także lotnikom zatrudnionym w ośrodkach szkoleniowych i organizacjach rządowych. Różnice były ogromne, z czego wynikało, że pilot pilotowi nierówny? Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że były to wpisy anonimowe, których nie można zweryfikować, więc niekoniecznie też musiały dokładnie odzwierciedlać rzeczywistość.

Jednak znając stawki w USA, a z pewnością wiele osób chciałoby poznać trendy panujące w naszym kraju i reszcie świata. Z tego też powodu zapraszamy wszystkich pilotów do wzięcia w ankiecie, której anonimowość w pełni gwarantujemy. Chcemy Wam zadać jedynie kilka kluczowych pytań, po których inni będą mogli sobie wyrobić zdanie na temat wysokości uposażeń oferowanych przez przewoźników i inne firmy lotnicze.

Osoby, które zdecydują się uzupełnić dane, prosimy o wpisywanie w ankiecie zarobków brutto za miesiąc pracy w PLN, stanowisko (bez szczegółów umożliwiających jego identyfikację) i typ statku powietrznego.

Nie ukrywamy, że do przygotowania ankiety zmotywowało nas też ogłoszenie o naborze na „Pilota lotnictwa do spraw: ochrony środowiska morskiego”, które zostało opublikowane przez Urząd Morski w Gdyni (LINK do ogłoszenia). Najbardziej kontrowersyjnym jego elementem jest proponowane wynagrodzenie zasadnicze brutto: 1/2 etatu za 2274,45 zł i jednocześnie wymóg doświadczenia zawodowego co najmniej 3 lata w obszarze pilotowanie samolotów (minimum 200 godzin nalotu ogólnego, w tym minimum 70 godzin nalotu jako dowódca).

Zdajemy sobie sprawę, że to jest jednostka budżetowa i dlatego ustawowo ograniczona w kwestii oferowanych pensji, ale czy połowa etatu pilota z minimalnym nalotem 200 godzin jest warta jedynie 2274,45 zł? Pewnie ktoś powie, że jeszcze całkiem nie dawno, w czasie trwania kryzysu, ustawiłaby się kolejka, ale chcemy uciąć te rozmowę w tym miejscu stwierdzeniem: "czasy się zmieniły". Z drugiej strony może trafi się ktoś z pasją do takich lotów i powszechna wiedza o jego/jej zarobkach mogła by być na koniec krzywdząca. Także, odpowiedź pozostawiamy Wam.

Ankieta jest celowo uogólniona. Nie chcemy abyście poczuli, że na podstawie odpowiedzi możemy bezpośrednio wydedukować kto i gdzie pracuje. Wyniki, przed publikacją zostaną uśrednione, zanonimizowane i uogólnione do wybranych grup. Wszystkie dane zebrane w ankiecie zostaną skasowane z serwera 1 grudnia 2019r.

Wyniki opublikujemy na początku grudnia 2019. Ankieta zakończona. Analizujemy wyniki.

 

 

 

 
comments powered by Disqus