Eksponaty Muzeum Lotnictwa: Zlin Z-26 Trener

Zlin Z-26 Trener/ fot. Muzeum Lotnictwa

Wykorzystywany w szkołach wojskowych i aeroklubach Z-26 Trener stał się pierwszym ze słynnej rodziny Zlinów. Jego historia rozpoczyna się w roku 1947 w czechosłowackich zakładach Zlin, znanych później jako Moravan Otrokovice, kiedy to oblatano prototyp zaprojektowanego przez Karla Thomaša uniwersalnego samolotu Z-26 Trener. Był to dwumiejscowy, jednosilnikowy, wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej, przeznaczony do szkolenia i treningu pilotów. W latach 1949-1951 budowano seryjnie Z-26 wyposażone w drewniane skrzydła i napędzane silnikiem Walter Minor 4-III. Z serii tej pochodzi egzemplarz znajdujący się w kolekcji Muzeum. Został on zakupiony przez Polskę w partii 38 sztuk w 1952 roku i był w eksploatacji do 1974 roku. Wylatano na nim 1271 godzin. Późniejsze wersje miały już konstrukcję całkowicie metalową.

Z-226 Bohatyr powstał w 1955 roku z przeznaczeniem do holowania szybowców. Otrzymał on sześciocylindrowy silnik Minor 6-III i okazał się doskonałym samolotem do akrobacji, co spowodowało powstanie w roku następnym Z-226 Akrobat przeznaczonego wyłącznie do akrobacji. Później znane były między innymi odmiany Z-226 AS Akrobat Special, Z-326 Trener Master z chowanym w locie podwoziem oraz Z-726 Universal.

Ostatni prototyp kolejnej wersji powstał jeszcze w 1973 roku. Ogółem w latach 1947-1974 powstało 1457 samolotów różnych odmian.

W Polsce Zliny były eksploatowane do 1974 roku, a wiele egzemplarzy przebudowanych na jednomiejscowe maszyny do akrobacji lata do dnia dzisiejszego.

Prezentowany egzemplarz, o numerze fabrycznym 640 i rejestracji SP-ARM, do zbiorów Muzeum został przekazany przez Aeroklub Krakowski w 1974 roku.

Więcej zdjęć na stronie
Muzeum Lotnictwa Polskiego

Rozpiętość 10,3 m
Długość 7,5 m
Masa startowa 760 kg
Maksymalna prędkość 200 km/h
Pułap 4700 m
Zasięg 600 km
Silnik rzędowy odwrócony Walter Minor 4-III o mocy 105 KM (78 kW)

W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na wszystkie 8 konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...


Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:

Jakie wydarzenie i kiedy rozsławiło Zlina Trenera?