Eksponaty Muzeum Lotnictwa: SZD-12 Mucha 100

SZD-12 Mucha 100/ fot. Muzeum Lotnictwa

Treningowo-wyczynowy, jednomiejscowy szybowiec o konstrukcji drewnianej, w układzie grzbietopłata.

W latach 1947-1948 w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej powstał jeden z najpopularniejszych powojennych polskich szybowców „Mucha”. Autorami projektu byli inżynierowie Franciszek Kotowski i Irena Kaniewska.

"Mucha" w odmianach "Mucha-bis" i "Mucha-ter" weszła w 1949 roku do produkcji seryjnej i masowego użytku w aeroklubach.

Szybowiec "Mucha 100" powstał w latach 1952-1953 w wyniku doświadczeń zebranych z eksploatacji 136 egzemplarzy "Muchy-bis" i "Muchy-ter". Głównymi konstruktorami nowego szybowca byli inż. Władysław Okarmus, inż. Zbigniew Badura i inż. Jan Dyrek. Pierwszy lot na nowym szybowcu "Mucha 100" wykonał w Krośnie Adam Zientek 14 listopada 1953 roku.

Wkrótce, krośnieńskie zakłady szybowcowe podjęły produkcję pierwszej serii, liczącej 84 egzemplarze. W dalszych latach wprowadzono w konstrukcji drobne modyfikacje, oznaczając produkowany w dużych seriach szybowiec jako "Mucha 100 A".

Ogółem wyprodukowano w Polsce 290 egzemplarzy "Muchy 100", z czego 70 wyeksportowano do Szwajcarii, Chin, NRD, Włoch i Związku Radzieckiego. "Mucha 100" była także produkowana na licencji w Chinach.

Rozpiętość 15,0 m
Długość 7,0 m
Powierzchnia nośna 15,0 m2
Masa własna 195 kg
Masa startowa 290 kg
Doskonałość 24 przy prędkości optymalnej 70 km/h
Opadanie min. 0,76 m/s przy prędkości ekonomicznej 62 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Maksymalna prędkość nurkowania 220 km/h
 

W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na wszystkie 8 konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...

Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:
Podaj nazwę szkoły, w której grupa młodych pasjonatów odnawia „Muchę 100 A”