Eksponaty Muzeum Lotnictwa: Sud-Aviation SE-3160 Alouette III

Sud-Aviation SE-3160 Alouette III/ fot. MLP

Alouette III to siedmiomiejscowy śmigłowiec wielozadaniowy z napędem turbinowym skonstruowany w firmie Sud-Est. Powstał jako rozwinięcie wcześniejszego modelu Alouette II, pierwszego seryjnie produkowanego śmigłowca z napędem turbinowym, od którego jest większy i ma podwozie kołowe zamiast płozowego. Prototyp oblatano w lutym 1959 r. Powstała wersja SE-3160 (SA-316A), napędzana silnikiem Turbomeca Artouste III o mocy 570 KM, produkowana do 1969 r., udoskonalona SA-316B o wzmocnionym układzie przeniesienia napędu i zwiększonej masie startowej i SA-319B napędzana silnikiem Turbomeca Astazou XIV o mocy 600 KM. Wyprodukowano ponad 1500 śmigłowców Alouette III, najwięcej w wersji SA-316B. Do dzisiaj są one używane w wielu krajach. Produkcję licencyjną podjęła też Rumunia (pod oznaczeniem IAR-316B), Indie (pod oznaczeniem HAL Chetak) i Szwajcaria.

Szwajcarskie Siły Powietrzne zakupiły 1964 r. we Francji pierwszych 9 śmigłowców Alouette III. Kolejnych 15 zakupiono w 1966 r., a w latach 1972 - 1974 wyprodukowano 60 egzemplarzy na licencji w zakładach F+W Emmen. W lotnictwie szwajcarskim śmigłowce Alouette III są wykorzystywane do zadań łącznikowych, transportowych, ratowniczych i do szkolenia pilotów.

Prezentowany egzemplarz, numer seryjny 1079, numer boczny V-257 został wyprodukowany w 1973 r. w zakładach F+W Emmen w Szwajcarii. Został przekazany do zbiorów Muzeum przez Siły Powietrzne Szwajcarii.

 

Średnica wirnika 11,02 m
Masa startowa 2100 kg
Maksymalna prędkość 210 km/h
Pułap 3300 m
Zasięg 495 km
Silnik turbowałowy Turbomeca Artouste IIIB o mocy 570 KM

 


W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na wszystkie 8 konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...


Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:

Co mają ze sobą wspólnego Discoverer 1 i śmigłowiec Alouette III SE-3160?

 

comments powered by Disqus