Eksponaty Muzeum Lotnictwa: Sopwith F.1 Camel

Sopwith F.1 Camel 2 USAF

Sir Tomas O.M. Sopwith należy do najbardziej znanych postaci brytyjskiego lotnictwa. Karierę lotniczą rozpoczął od baloniarstwa, następnie założył szkołę lotniczą, z czasem zaczął projektować płatowce ? tuż przed rozpoczęciem I wojny światowej założył firmę produkującą samoloty. Krótko przed wybuchem wojny rozpoczęła ona budowę jednomiejscowych maszyn Tabloid dla brytyjskiego lotnictwa wojskowego. Rozwój techniczny w pierwszych latach I wojny światowej wymusił jednak powstanie nowocześniejszej konstrukcji.

Pracujący w zakładach Sopwith inż. Herbert Smith zaprojektował w 1916 roku na zlecenie lotnictwa marynarki wojennej płatowiec, który stał się jednym z najsławniejszych myśliwców angielskich I wojny światowej.

Sopwith F.1 Camel był jednomiejscowym dwupłatem o konstrukcji całkowicie drewnianej. Montowano w nim różnego rodzaju silniki, w wyniku czego powstało kilka odmian różniących się osiągami i własnościami eksploatacyjnymi. Pierwsze egzemplarze trafiły do dywizjonów lotnictwa morskiego w maju 1917 roku. Również Królewski Korpus Lotniczy (RFC) od lipca 1917 roku był wyposażany w te maszyny.

W przedostatnim miesiącu wojny w jednostkach liniowych latało ponad 800 płatowców Sopwith F.1 Camel. Zbudowano ogółem 5490 egzemplarzy tego najsłynniejszego brytyjskiego samolotu myśliwskiego czasów I wojny światowej. Pomimo niewątpliwych zalet, Camel był maszyną niezwykle trudną w pilotażu, zjawisko żyroskopowe, wywołane przez ruch silnika rotacyjnego, było utrapieniem początkujących pilotów i prowadziło często do wypadków.

Po zakończeniu wojny maszyny te były na wyposażeniu jednostek lotniczych USA, Kanady, Belgii, Grecji, użytkowano je także w Rosji Sowieckiej.

Jedynego Camela służącego w lotnictwie polskim, noszącego numer F5234, jako swą prywatną własność przywiózł amerykański ochotnik por. pilot Kenneth M. Murray. Samolot ten brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej w 7 Eskadrze Myśliwskiej, a następnie został przekazany władzom wojskowym.

Egzemplarz znajdujący się w zbiorach MLP, o numerze B 7280, został zbudowany w zakładach Clayton and Shuttleworth w Lincoln. Od 30 marca 1918 roku służył w 1 Dywizjonie Służby Lotniczej Marynarki Królewskiej (RNAS). Z dniem 1 kwietnia 1918 roku, dywizjon ten został przemianowany na 201 Dywizjon Królewskich Sił Lotniczych (RAF). Latający na opisywanym płatowcu porucznik J. H. Foreman zniszczył dwa samoloty niemieckie.

Po remoncie samolot został przekazany do 210 Dywizjonu RAF. Pomiędzy 16 czerwca, a 5 września 1918 roku kapitan H. A. Patey DFC latając na nim zniszczył dalszych 9 samolotów nieprzyjaciela. W dniu 5 września 1918 roku przymusowo lądował po stronie niemieckiej. Jego Sopwth F.1 Camel był testowany przez Niemców, a później prezentowany na ekspozycji lotniczej w Berlinie. Aktualnie jest to jeden z 5 zachowanych na świecie egzemplarzy tego płatowca. Najprawdopodobniej jest też najbardziej zasłużonym w bojach zabytkiem lotniczym I wojny światowej, na jego koncie jest bowiem 11 maszyn niemieckich.

Eksponat znajdujący się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie:

 

Rozpietość 8,53 m
Długość 5,53 m
Masa startowa 665 kg
Pułap 5450 m
Zasięg 3,5 godzin lotu
Uzbrojenie 2 zsynchronizowane k.m. Vickers kal. 7,7mm, 4 bomby po 9 kg
Silnik 9-cylindrowy, gwiazdowy, Bentley Br1 o mocy 150 KM (111 kW)


W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na wszystkie 8 konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...


Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:
Sopwith F.1 Camel został wykorzystany w grze komputerowej. Jaka postać z popularnej kreskówki nim lata?