Submissions for this form are closed.

Eksponaty Muzeum Lotnictwa: PZL MD-12

PZL MD-12

Na początku lat 60., wobec wycofywania samolotów Li-2 i braku odpowiedniej maszyny do lotów fotograficznych, zapadła decyzja o opracowaniu wersji fotogrametrycznej prototypu samolotu MD-12. Był to czterosilnikowy, 22-miejscowy samolot pasażerski o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie wolnonośnego dolnopłata.

Zespół pracujący pod przewodnictwem Franciszka Misztala i Leszka Dulęby w Instytucie Lotnictwa opracował w marcu 1959 roku pierwszy egzemplarz MD-12 z przeznaczeniem do prób statycznych. Wkrótce potem powstał prototyp do prób w locie, który otrzymał rejestrację
SP-PAL. W sierpniu 1961 roku kolejny prototyp MD-12P ze znakami SP-PBD, wprowadzono do eksploatacji próbnej w PLL LOT i skierowano do regularnych lotów na trasie Warszawa-Rzeszów-Warszawa.

PZL MD-12

Adaptację samolotu dla aerofotogrametrii powierzono grupie pracującej pod kierunkiem Marcina Fortuńskiego przy współpracy Leszka Dulęby. W celu podniesienia pułapu zwiększono rozpiętość i powierzchnię nośną skrzydeł. Powiększono zbiorniki paliwa w skrzydłach, wydłużyło to czas lotu do 10 godzin. Przód kadłuba został przekonstruowany i oszklony. W podłodze kabiny zrobiono dwa otwory dla specjalnych aparatów fotograficznych.

Po obu stronach kadłuba, zamiast ostatnich okien wykonano otwory do zdjęć ukośnych. Za kabiną umieszczono ciemnię fotograficzną. Samolot w wersji fotogrametrycznej - MD-12F został oblatany 21 lipca 1962 roku. Otrzymał znaki rejestracyjne SP-PBL. W październiku tego roku ekipa fabryczna odbyła lot propagandowo-reklamowy na trasie Warszawa-Budapeszt-Bukareszt. W Bukareszcie podczas Międzynarodowej Konferencji Fotogrametrycznej samolot uzyskał bardzo dobrą ocenę.

MD-12 nie trafił do seryjnej produkcji, mimo poczynionych przygotowań, na co decydujący wpływ miała katastrofa we wrześniu 1963 roku pierwszego prototypu, SP-PAL, podczas jednego z lotów próbnych.

MD-12F trafił do zbiorów Muzeum w 1967 roku. Jest jednym z nielicznych eksponatów dostarczonych bezpośrednio drogą powietrzną do krakowskiego Muzeum.

Dane techniczne:

Rozpiętość 23,6 m
Długość 15,8 m
Powierzchnia nośna 55 m2
Zasięg 2100 km
Masa własna 4950 kg
Masa startowa 7000 kg
Silnik 4 x silniki gwiazdowe, 7-cylindrowe, chłodzone powietrzem WN-3C o mocy 330 KM (244 kW) każdy
Pułap 4750 m
Prędkość maksymalna 305 km/h


W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na 8 (słownie: osiem) konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...


Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:
Wymień co najmniej dwa powody przez które zakończono rozwój samolotu PZL MD-12:

comments powered by Disqus

Komentarze

Szkoda że na wystawie design polski lat 60-tych, obok pieknych mebli, Syreny Sport..itd nie umieszczono choćby modelu tego samolotu! PZL MD12 ma coś w sobie z tych lat...

Jest to dla mnie najpiękniejszy samolot.Szkoda że tak marnieje na powietrzu. Może trzeba by zorganizować grupę i odnowić to cudo.