Eksponaty Muzeum Lotnictwa: Lisunow Li-2

Lisunow Li-2/ fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Rozwój cywilnych linii lotniczych oraz wielki sukces komercyjny jaki odniosła firma Douglas produkcją dla American Airlines samolotu DC-2, stał się przyczyną powstania nowej konstrukcji. Dwusilnikowy Douglas Commercial DC-3 o całkowicie metalowej konstrukcji półskorupowej, w układzie wolnonośnego dolnopłata stał się najpopularniejszym samolotem transportowym lat 30.

Na początku 1938 roku ZSRR zakupił w Stanach Zjednoczonych licencję na produkcję samolotu DC-3. Jednak płatowiec nie w pełni odpowiadał wymogom eksploatacyjnym. Zespół pod kierownictwem Borysa Lisunowa wprowadził pewne zmiany. Wzmocniono konstrukcję, zmieniono położenie drzwi wejściowych, a także zmieniono silniki. Produkcję seryjną samolotu PS-84 rozpoczęto pod koniec 1939 roku. Już na początku 1940 roku maszyny weszły na wyposażenie Aerofłotu oraz jednostek wojskowych. W roku 1941 przemianowano PS-84 na Li-2.

Samoloty Li-2 były produkowane w kilku wersjach: transportowej, komunikacyjnej, transportowo-pasażerskiej, dalekiego zasięgu, bombowej, fotogrametrycznej oraz wysokościowej. W zależności od wersji stosowano odpowiednie wyposażenie. Li-2 mogły operować nawet podczas bardzo trudnych warunków pogodowych - wyposażono je bowiem w instalację przeciwoblodzeniową.

Podczas wojny samoloty Li-2 wykonywały zadania frontowe, zaopatrywały oblężony Leningrad, a w sierpniu 1945 roku używane były do desantów na Mukden, Port Artur i Dairen. Na ziemiach polskich większość zrzutów spadochronowych ze strony wschodniej było dokonywanych z Li-2. W latach 1943-1944 z pokładów tych płatowców skakali spadochroniarze Polskiego Samodzielnego Batalionu Specjalnego.

W Polsce po zakończeniu wojny zlikwidowano w samolotach stanowiska strzeleckie, a maszyny trafiły do jednostek lotnictwa transportowego. Pojedyncze egzemplarze były na wyposażeniu Oficerskiej Szkoły Lotniczej. Dnia 13 maja 1974 roku miał miejsce ostatni lot Li-2T na trasie Dęblin-Kraków.

Egzemplarz prezentowany w Muzeum pochodzi z serii maszyn powstałych w 1943 roku. W latach 1943-1945 używany był w lotnictwie radzieckim. Po wojnie przekazany został lotnictwu polskiemu, a w latach 1950-1974 używano go w OSL. Do zbiorów Muzeum trafił w roku 1984.
 

Rozpietość 28,8 m
Długość 19,0 m
Masa startowa 11500 kg
Maksymalna prędkość 280 km/h
Pułap 5600 m
Zasięg 2400 km
Silnik 2 x silnik gwiazdowy ASz-62 o mocy 1000 KM (736 kW) każdy

 


W porozumieniu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podjęliśmy wspólną inicjatywę, której celem jest przybliżenie czytelnikom, historii lotnictwa. Raz w tygodniu, prezentujemy informację na temat wybranego eksponatu krakowskiego muzeum. Aby uprzyjemnić lekturę i nawiązać rodzaj dialogu z czytelnikami, cykl publikacji połączony jest z konkursem.

Do każdego eksponatu, dołączone jest pytanie konkursowe. Odpowiedzi można udzielać bezpośrednio ze strony poprzez formularz internetowy.

Osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi na wszystkie 8 konkursowych pytań wezmą udział w losowaniu nagrody, ufundowanej przez Muzeum Lotnictwa oraz portal dlapilota.pl. Gorąco zachęcamy do lektury i udziału w konkursie. Zapewniamy, że warto!

Link do eksponatów i pytań konkursowych znajduje się na stałe w prawej górnej części portalu.

Autorem i właścicielem opisów eksponatów, jest Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Jeśli znasz ciekawą historię eksponatu, dopisz ją w komentarzu na dole strony. Jeśli zaś, posiadasz prywatną kolekcję zdjęć którymi chciałbyś się podzielić z Muzeum oraz czytelnikami, wyślij je na adres wspolpraca@dlapilota.pl z tytułem: Eksponat.

Nie zapomnij regularnie odwiedzać internetowej strony Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Czytaj również: Muzeum to takie miejsce gdzie pamięć będzie wieczna...


Lista wszystkich eksponatów, do których przygotowaliśmy pytania

Pytanie konkursowe:

Do jakich celów, oprócz przewozów pasażerskich, Polskie Linie Lotnicze LOT wykorzystywały w latach powojennych samoloty LI-2?