Przy pierwszym kontakcie radiowym z FIS pilot w locie VFR powinien zgłosić kod SSR i QNH

Zawsze QNH i kod SSR;
32% (130 głosów)
Tylko QNH jeśli nie dysponuje transponderem;
15% (59 głosów)
Tylko kod SSR jeśli inny niż SQUAWK VFR;
9% (38 głosów)
Tylko jeśli wykonuje lot w RMZ;
2% (8 głosów)
Zawsze przy przekraczaniu granicy sektora FIS;
7% (28 głosów)
Nie musi zawierać tych elementów w meldunku do informatora FIS;
27% (109 głosów)
Nie wiem o co chodzi.
8% (31 głosów)
Całkowita liczba głosów: 403

Komentarze

Stworzyliśmy w Polsce przegadany FIS, zamiast stworzyć przestrzeń klasy E, jak ma większość Europy.

Oj,widac cymbalistow wielu! A moze to FIS powinien poinformowac o QNH na danym regionie?

http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1211&Ite... Podręcznik Radiotelefonicznej Frazeologii Lotniczej

Panie Anonim, nie wszyscy sobie ,,jaja robią''. Kilkunastu, nawet jeżeli robili sobie jaja, więcej tego nie powtórzą. A ilu ich było dokładnie sprawdzisz w materiałach z tegorocznej Konferencji Bezpieczeństwa Lotów w części ,,wypadki ze skutkiem ostatecznym'' .......

babci to powiedz

No, cóż, gdyby tak ciebie Mixx na Frolic przerobić, to nadal będziesz pyskował, nawet, gdyby ciebie psy zjadły i wysrały. Swoim wpisem dałeś ,,unikalny przykład'' w aspekcie CRM w lotnictwie. A co do babci, to poszukaj własnej chamie!!!

ojojoj, nie napinaj się tak bo wypadek lotniczy spowodujesz

QNH to wartosc wysokosci a nie cisnienia... Nautical Height... QFE - Field Elevation... "QNH regionalne" to skrot myslowy... Mowiac do kontrolera "1500 stop QHN" informuje go o mojej wysokosci nad poziomem morza... teraz to moj obowiazek zeby leciec z prawidlowo nastawionym wysokosciomierzem... aktualne cisnienie mozemy znalezc na internecie, przez telefon, posluchac chwilke FISu przed startem i tak jak kolega przede mna juz napisal ze znanej elewacji lotniska...i nie zgodze się ze nie trzeba przed startem zawracac sobie glowy aktualnym cisnieniem a latac mozna po meblach.... to jest bardzo nie profesjonalne i latwo sobie wyobrazic jak takie latanie moze sie skonczyc...

Nie mam pojęcia "Maciek" skąd bierzesz sobie swoje tłumaczenia, ale QNH nie jest określeniem wysokości tylko skrótem z czasów gdy Q-code był używany w radiotelegrafii lotniczej i oznacza "barometric pressure adjusted to sea level". Może i ktoś kiedyś dla łatwiejszego zapamiętania kiedyś tak to nazwał (Nautical Height), ale nie znaczy to że QNH oznacza wartość wysokości! QNH regionalne to nie jest żaden skrót myślowy tylko najniższe ciśnienie zanotowane w danym regionie podawane aby każdy kto w nim lata miał wspólna płaszczyznę odniesienia na swoim barometrze którym jest przecież wysokościomierz.
Proponuję zaznajomić się z tematem - dla własnego bezpieczeństwa:
"QNH regionalne jest wyliczane przez model matematyczny. Jest to najniższe ciśnienie z tych, które na daną (pełną) godzinę zostały wyznaczone dla danego regionu. Wartość QNH jest co godzinę korygowana z uwzględnieniem aktualnej tendencji ciśnienia oraz dodatkowo - aby stworzyć pewien margines bezpieczeństwa - obniżana o 3 hPa i dopiero w takiej formie podawana jest przez IMGW służbom ruchu lotniczego. Stąd, gdy wylatujemy spod TMA, dostajemy QNH regionalne, które często różni się od ciśnienia zmierzonego na lotnisku kontrolowanym (obowiązującym w danym TMA i CTR)."
za: http://fis.pansa.pl/?lang=_pl&top_menu=top_fis&left_menu=menu_fis&opis=f...
Co do zaś latania po meblach to jak byś przeczytał ze zrozumieniem co napisałem, to po pierwsze zauważył byś że chodziło o loty w okolicy lotniska a po drugie że zostajemy na łączności z RADIEM i nie przechodzimy na INFO. Rozumiem że na pewno bardzo profesjonalne jest wg Ciebie latanie gdy po starcie z lotniska aeroklubowego przechodzę sobie na INFO, nastawiam QNH regionalne, (które notabene może mieć się nijak do ciśnienia panującego na Twoim lotnisku bo może być brane z drugiego końca regionu więc na dzień dobry masz zonk wysokościowy) lecę do strefy gdzie wykonuję sobie jakieś ćwiczenie, cały czas pozostając oczywiście na łączności z INFO, a ludki z ziemii niech się martwią jak by tu Cię wywołać bo np coś się stało i potrzebny jesteś Ty albo samolot na dole, no ale przecież przecież Pan Pilot poleciał, a zawsze można zadzwonić do FIS-u telefonem i zawracając 4 litery informatora poprosić o kontakt i przekazanie informacji... a jakże... jakież to profesjonalne.. masz Ty chociaż PPL-kę że takie bzdury piszesz?

QNH to jest cisnienie chociaz pilota tak naprawde interesuje wysokosc wiec moze o to chodzilo ale to latanie na lacznosci z ziemia to sam jestes jakas bzdura... tzn wg ciebie lepiej zeby "ludki" z ziemi w razie czego mieli jak ci przekazac ze potrzebuja samolotu niz zeby informator FISu przekazal ci ze zaraz zderzysz sie z innym samolotem...

Oczywiście miało być "radiotelefonii" a nie "radiotelegrafii" :)

Skoro podajesz wysokość to podaj też co masz ustawione w okienku, inaczej ta informacja jest nieprzydatna. QNH lotniska startu a QNH regionalne owszem, często się różnią. Niemniej gratuluję autorowi ankiety wirtuozerii w logice testu jednokrotnego wyboru. :D

Troche sie wlasnie dziwie temu. Jaka jest wartosc operacyjna tego, ze piloci podaja aktualne cisnienie ustawione na wysokosciomierzu. Kto jest w stanie na biezaco przeliczyc to na roznice wysokosci, wprowadzic poprawke i zorientowac sie jaki to ma wplyw na separacje z jego statkiem powietrznym. Informatora lub kontrolera tez to pewnie srednio obchodzi, bo zaraz on i tak poda prawidlowe QNH.

Ciekawi mnie skąd specjaliści którzy zaznaczyli odpowiedzi a) i b) wezmą ciśnienie QNH przy PIERWSZYM kontakcie z FIS, pomijam oczywiście telefon i dowiedzenie się tej informacji przed startem, (bo można ale nie trzeba tego robić, bo i po co, albo się leci na QFE (po meblach przy lotnisku ale wtedy raczej bez INFO tylko na RADIU) albo wg QNH regionalnego i bierze je od informatora.) czy sytuację startu z lotniska kontrolowanego i posiadanie informacji z wieży (ewentualnie dispachera,ground itd.).
Odpowiedź e) miała by sens (bo nie jest tu podane czy jest to pierwszy kontakt po starcie czy po przekroczeniu granicy sektora) ale bez podawania Squawk-a bo oprócz pozycji melduje się wysokość i otrzymane wcześniej regionalne QNH wg której ona jest podawana, nasz kod transpondera informator i tak ma przed sobą. Wg mnie jedyna słuszna odpowiedź to f) ale nie twierdzę że mam rację, tak mi się wydaje ;) Mam nadzieję że jeśli nabruździłem gdzieś to mnie ktoś poprawi.
p.s.
Jeszcze co do tych 3 głosów na "nie wiem o co chodzi" to gratulacje odwagi przyznania się, ale mam nadzieję że jesteście pasjonatami albo wczesnymi uczniami i nie macie jeszcze licencji :)

jaja sobie ludzie robią a Ty przeżywasz

np.

Z lotniska startu na podstawie znanej elewacji lotniska