Same 4444 nie wystarczą, gdyż te obowiązują na świecie, a Polska musi się stosować do znacznie bardziej szczegółowych przepisów europejskich (IFPS ZOne!). Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy planują IFR. NIEZBĘDNY będzie również IFPS User's Manual w wersji 16.0 (dostępny w www.cfmu.eurocontrol.int/publications, na pewno warto poczytać czerwone wstawki. Tym, którzy mają do czynienia więcej z planowaniem lotów sugeruję wziąć udział w ostatniej sesji testowej z IFPS, potem raczej będzie "nie ma przeproś".
Szybkie podsumowanie głównych zmian:
Pole 10a (wyposażenie NAV i COM) bardzo duże zmiany dla... transkontynentalnych głównie.
Pole 10b (wyposażenie SUR).
Pole 13 (lotnisko startu). Sporo zmian dla VFR.
Pole 16 (lotnisko lądowania i zapasowe). Sporo zmian dla VFR.
Pole 18 (inne informacje). Sporo zmian w ogóle.
Wchodzi wiele nowych STS, znika STS/EMER i STS/PROTECTED, zaczyna obowiązywać określona kolejność wpisywania wskaźników takich jak STS/ czy PER/, mniej treści IFPS w polu 18. Będzie EUR/PROTECTED, a tym , którzy latają RNAV i RNP już radzę solidnie postudiować IFPS Manual (bo jest w nim prawie to samo w tym zakresie co w 4444, a może nawet więcej.
Pozdrawiam -
Klaudiusz Dybowski
9/9/12@1643HRS Maciej Szczukowski pisze:
Na portalu SKYbrary dostępny jest artykuł o tym jak wypełniać plan lotu (artykuł skupia się na general aviation):
Komentarze
Polecamy artykuł Klaudiusza Dybowskiego: Jak prawidłowo wypełnić plan lotu po 15 listopada 2012r.?
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/jak-prawidlowo-wypelnic-plan-lo...
Witam,
Same 4444 nie wystarczą, gdyż te obowiązują na świecie, a Polska musi się stosować do znacznie bardziej szczegółowych przepisów europejskich (IFPS ZOne!). Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy planują IFR. NIEZBĘDNY będzie również IFPS User's Manual w wersji 16.0 (dostępny w www.cfmu.eurocontrol.int/publications, na pewno warto poczytać czerwone wstawki. Tym, którzy mają do czynienia więcej z planowaniem lotów sugeruję wziąć udział w ostatniej sesji testowej z IFPS, potem raczej będzie "nie ma przeproś".
Szybkie podsumowanie głównych zmian:
Pole 10a (wyposażenie NAV i COM) bardzo duże zmiany dla... transkontynentalnych głównie.
Pole 10b (wyposażenie SUR).
Pole 13 (lotnisko startu). Sporo zmian dla VFR.
Pole 16 (lotnisko lądowania i zapasowe). Sporo zmian dla VFR.
Pole 18 (inne informacje). Sporo zmian w ogóle.
Wchodzi wiele nowych STS, znika STS/EMER i STS/PROTECTED, zaczyna obowiązywać określona kolejność wpisywania wskaźników takich jak STS/ czy PER/, mniej treści IFPS w polu 18. Będzie EUR/PROTECTED, a tym , którzy latają RNAV i RNP już radzę solidnie postudiować IFPS Manual (bo jest w nim prawie to samo w tym zakresie co w 4444, a może nawet więcej.
Pozdrawiam -
Klaudiusz Dybowski
Na portalu SKYbrary dostępny jest artykuł o tym jak wypełniać plan lotu (artykuł skupia się na general aviation):
http://www.skybrary.aero/index.php/Flight_Plan_Filling
Niedługo, a na pewno po 15 listopada, dostępna będzie zaktualizowana wersja artykułu wraz ze zmiana zgodnymi z ICAO FPL 2012.
Po pierwsze potrzebujesz sie zaopatrzyć w PANS-ATM Doc 4444 wraz z anexami oraz Amendment 1.
Wszystko masz na stronie Eurocontrol:
https://www.eurocontrol.int/articles/icao-flight-planning-modifications-...
Darmowe szkolenie e-learning:
https://trainingzone.eurocontrol.int/fpl2012.htm
Miłej lektury, plany lotu w dłoń i w drogę!
W jaki sposób mogę znależć instrukcję na internecie?