Przejdź do treści
Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński
Źródło artykułu

Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński

Niedawno na rynku wydawniczym pojawiła się książka pt. "Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński" autorstwa Rafała Chylińskiego, wydana nakładem Agencji Wydawniczej CB.

Książka w swojej pierwszej części przedstawia historię jednomiejscowego motoszybowca "Pegaz" w oparciu o zachowane orginalne dokumenty, dotyczące projektu samolotu, jego budowy, oblotu, opinii pilotów, którzy na nim latali oraz ambitnych planów związanych z biciem światowego rekordu.

Motoszybowiec "Pegaz" zaprojektowany i zbudowany w drugiej połowie lat 40-tych XX wieku, w warunkach ekonomicznych i politycznych skrajnie trudnych, był pierwszym polskim powojennym motoszybowcem wyposażonym w pierwszy powojenny silnik lotniczy polskiej konstrukcji inż. Stefana Gajęckiego. Motoszybowiec powstał w wyniku konkursu przeprowadzonego przez Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji w końcu 1945 roku w podobny sposób, jak kilka lat przedtem, przed wojną, motoszybowiec „Bąk" Antoniego Kocjana.

Konstruktorem "Pegaza" był inż. Tadeusz Chyliński przedwojenny konstruktor płatowcowy wytwórni samolotów DWL-RWD, którego projekt zdobył pierwszą nagrodę. "Pegaz" okazał się niezwykle udanym płatowcem odradzającego się lotnictwa sportowego. Jego prototyp został oblatany w dniu 16 lipca 1949 roku w Instytucie Lotnictwa na lotnisku Okęcie i służył potem przez szereg lat w Aeroklubie Warszawskim.

Książka zawiera następujące rozdziały:
Wstęp
Przedmowa
1. Początki motoszybownictwa w Europie Zachodniej i w Polsce.
2. Konkurs na projekt motoszybowca  - komisja oceny projektów.
3. Przebieg budowy i konstrukcja "Pegaza".
4. Oblot "Pegaza" w Głównym Instytucie Lotnictwa na Okęciu.
5. Loty fabryczne i homologacyjne oraz sprawozdania z lotów.
6. Loty próbne na "Pegazie"w celu sprawdzenia przydatności motoszybowca do szkolenia pilotów szybowcowych w pilotażu silnikowym.
7. Przyczyny rezygnacji z budowy serii matoszybowców.
8. Propozycja bicia międzynarodowego rekordu.
9. "Pegaz" w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Bibliografia

Drugi tom książki będzie obejmować biografię mgr inż.Tadeusza Chylińskiego z naciskiem na jego pracę dla polskiego lotnictwa w okresie międzywojennym w wytwórni samolotów DWL-RWD, działalność okupacyjną, a po zakończeniu wojny jego pracę konstrukcyjną i naukowo-badawczą  w Instytucie Lotnictwa, początkowo jako konstruktora Działu Wytrzymałościowo-Konstrukcyjnego następnie kierownika tego Działu obejmującego również Dział Badań w Locie, a w dalszej kolejności kierownika Zakładu Płatowcowego i Zakładu Wytrzymałości I. Lotnictwa. Pod jego kierownictwem były sprawdzane i badane nieomal wszystkie konstrukcje samolotowe, śmigłowcowe oraz szybowcowe polskiego przemysłu lotniczego lat piędziesiątych i sześdziesiątych XX wieku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony