Przejdź do treści
Lowell H. Smith i Lt. John P. Richter podczas lotu 27.06.1923 r. (fot. no credit (AF.mil)/Domena publicza/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Rocznica pierwszego w historii tankowania w powietrzu

93 lata temu, w dniu 27 czerwca 1923 r., przeprowadzono pierwsze w historii tankowanie w powietrzu amerykańskiego bombowca Airco DH.4.

Zanim jednak przeprowadzono typowe, pierwsze tankowanie w powietrzu, 12 listopada 1921 roku odbyło się inne pierwsze udokumentowane tankowanie w powietrzu. Nie miało ono jednak nic wspólnego z koncepcjami Mitchella. Wesley May z przytroczonym do pleców kanistrem z benzyną, przeskoczył, przechodząc po skrzydłach z samolotu Lincoln Standard na pokład maszyny Curtiss JN-4, do której zbiornika przelał przyniesione paliwo. Wszystko to działo się podczas jednego z popularnych w latach 20. i 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych pokazów lotniczych.

Dwa lata później podjęto zdecydowanie bardziej ambitną i poważną próbę. Generał Henry H. Arnold był inicjatorem pobicia rekordu w długotrwałości lotu. Aby osiągnąć wyznaczony cel, podjęto próby tankowania w powietrzu. Zmodyfikowano dwa samoloty Airco DH.4B. Z jednego z nich opuszczano gumowy wąż, który przechwytywał pilot pobierającego paliwo samolotu. Następnie wykorzystując siłę grawitacji przelewano paliwo z jednej maszyny do drugiej. Pierwsza tego typu operacja odbyła się 27 czerwca 1923 roku (lub jak podają niektóre źródła 20 kwietnia 1923 roku). Za sterami powietrznego tankowca siedzieli Virgil Hine i Frank W. Seifert, a w samolocie pobierającym paliwo Lowell H. Smith i John P. Richter.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony