Przejdź do treści
Wyścigi Red Bull Air Race w Budapeszcie
Źródło artykułu

Dolderer wygrywa historyczny 70. wyścig RED BULL AIR RACE w Budapeszcie

W przełomowym, niedzielnym wyścigu Red Bull Air Race w Budapeszcie (17 lipca) niemiecki pilot Matthias Dolderer umocnił swoją przewagę w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata odnosząc zwycięstwo podczas trudnych zawodów skróconych przez złe warunki atmosferyczne. Drugie miejsce zdobył Austriak Hannes Arch, a trzecie Australijczyk Matt Hall. Wyścig klasy Challenger, w którym miał brać udział Polak Łukasz Czepiela, został odwołany.

Skrócone niedzielne zawody Red Bull Air Race w Budapeszcie nie były jednak pozbawione emocji, kiedy Niemiec Matthias Dolderer pewnie wykręcił najlepszy czas w półfinale pomimo porywistego wiatru, który został określony przez zawodników jako najgorszy z możliwych. Opóźnienia związane z pogodą uniemożliwiły przeprowadzenie pełnego programu zawodów, a po odwołaniu sesji Final 4, jako ostateczne wyniki przyjęto te zdobyte podczas półfinału. Czas 58.653 sekundy uzyskany przez Dolderer’a zapewnił mu zwycięstwo, drugi był Austriak Hannes Arch z czasem 58,942, a trzeci z rezultatem 59,236 Australijczyk Matt Hall.

Deszcz nie odstraszył 20-tysięcznej publiczności zgromadzonej na obu brzegach Dunaju, która wiwatowała z malowniczych balkonów świętując historyczny 70. wyścig Red Bull Air Race. Fatalne warunki uniemożliwiły rozegranie sobotniej Rundy Kwalifikacyjnej, więc na najbardziej technicznie wymagającym torze tego sezonu przewagę zyskali piloci o najwyższym stopniu doświadczenia.

Zgodnie z zasadami, finisz oparty na rezultatach z półfinału Rundy 8 zapewnia jedynie 75% z punktów uzyskanych w pełnowymiarowym wyścigu. Po zdobyciu drugiego zwycięstwa w tym sezonie (i drugiego w całej karierze rozpoczętej w 2009), Dolderer zwiększył swoją pulę punktów w klasyfikacji Mistrzostw Świata do 41,25 dającą mu 15,25 punktu przewagi nad drugim w tabeli Archem. Pomimo, że na otwarcie sezonu Arch został pozbawiony punktów z powodu nałożonej kary, to w sumie na półmetku sezonu uzbierał ich już 26. Tylko pół punktu mniej ma trzeci w tabeli Amerykanin Kirby Chambliss, który w Budapeszcie zakwalifikował się do finałowej Rundy 4.


  “Ten deszcz i wiatr, to było prawdziwe szaleństwo. Po tym, jak w pierwszym przelocie dostałem karę pomyślałem, że to będzie zły weekend, ale drugi przelot wyszedł naprawdę dobrze” – powiedział Dolderer, który podziękował swojemu teamowi za wsparcie podczas  trudnego wyścigu. „Nie skupiam się na ilości punktów. Dla mnie liczy się wyścig za wyścigiem, a rezultaty pokazują, że cała ta ciężka praca, którą wykonaliśmy zimą przynosi efekty. Nie możemy się już doczekać następnego wyścigu, ale podejdziemy do niego, tak jakbyśmy zaczynali od zera.”

Dolderer otrzymał także nagrodę DHL za najszybsze okrążenie wyścigu. Wyróżnienie wprowadzone od tego sezonu definiuje nowy standard prędkości podczas zawodów Red Bull Air Race. Każdy tegoroczny wyścig miał innego wyróżnionego – Dolderer, Arch, Hall i Czech Martin Sonka zasłużyli na swoje statuetki.

W związku ze złymi warunkami atmosferycznymi zawody Challenger Cup zostały odwołane. Challenger Cup to część zawodów Red Bull Air Race stworzona w 2014r., aby pomóc następnym pokoleniom pilotów rozwinąć umiejętności i zdobyć doświadczenie potrzebne do potencjalnego awansu do Master Class.

„Jestem ogromnie zawiedziony, że nie odbył się mój wyścig. Pierwsze wyścigi Red Bull Air Race, jakie oglądałem, to właśnie te w Budapeszcie. Te przeloty pod mostem to było dla mnie coś niesamowitego. Zawsze marzyłem o tym, żeby się tam ścigać i jak zobaczyłem, że w tym roku mam ten przystanek na swojej liście, bardzo się ucieszyłem. Nie mogłem się doczekać, żeby tu latać, ale ze względu na pogodę nie udało nam się to. Co zrobić?” – mówił w niedzielę popołudniu polski pilot startujący w zawodach dla pretendentów do klasy mistrzowskiej. „Następny wyścig dla mnie odbędzie się w Lausitz, także jest to bardzo blisko Polski. Liczę, że będzie dużo fanów. Będę się starał wypaść jak najlepiej”.


Wyniki zawodów w Budapeszcie:
1. Matthias Dolderer (NIE), 2. Hannes Arch (AUT), 3. Matt Hall (AUS) 4. Kirby Chambliss (USA), 5. Yoshihide Muroya (JPN) 6. Nigel Lamb (GBR) 7. Nicolas Ivanoff (FRA) 8. Juan Velarde (ESP) 9. Pete McLeod (CAN) 10. Michael Goulian (USA) 11. Petr Kopfstein (CZE) 12. Peter Podlunsek (SLO) 13. Martin Sonka (CZE) 14. Francois Le Vot (FRA)

Klasyfikacja generalna Mistrzostw Świata:
Klasa Master: 1. Matthias Dolderer (GER) 41.25 pkt, 2. Hannes Arches (AUT) 26, 3. Kirby Chambliss (USA) 25.25, 4. Yoshihide Muroya (JPN) 22.5, 5. Nicolas Ivanoff (FRA) 22, 6. Nigel Lamb (GBR) 19.75, 7. Matt Hall (AUS) 18.75, 8. Martin Sonka (CZE) 14, 9. Pete McLeod (CAN) 12, 10. Francois Le Vot (FRA) 10, 11. Juan Velarde (ESP) 9.25, 12. Michael Goulian (USA) 6.75, 13. Peter Podlunsek (SLO) 3, 14. Petr Kopfstein (CZE) 2

Klasa Challenger:
1. Kevin Coleman (USA) 24 pkt, 2. Florian Berger (GER) 16 pkt, 3. Daniel Ryfa (SWE) 16 pkt, 4. Cristian Bolton (CHI) 14 pkt, 5. Łukasz Czepiela (POL) 8 pkt, 6. Ben Murphy (GBR) 6 pkt, 7. Melanie Astles (FRA) 4 pkt, 8. Francis Barros (BRA) 2 pkt

Kalendarz wyścigów na 2016 r.:

Abu Dhabi, ZEA         (11-12 marca)
Spielberg, Austria        (23-24 kwietnia)
Chiba, Japonia              (4-5 czerwca)
Budapeszt, Węgry         (16-17 lipca)
Ascot, Wielka Brytania        (13-14 sierpnia)
Lausitzring, Niemcy         (3-4 września)
Indianapolis, Indiana, USA     (1-2 października)
Las Vegas, Nevada, USA         (15-16 października)

Więcej informacji oraz materiały do pobrania dostępne są na stronach: www.redbullairracenewsroom.com oraz www.redbullairrace.com


MISTRZOSTWA ŚWIATA RED BULL AIR RACE

Stworzone w 2003 roku, ale oficjalnie uznane za podniebne Mistrzostwa Świata w 2005 roku, zawody Red Bull Air Race gromadzą miliony fanów na całym świecie. W ramach tej najszybszej serii w świecie sportów motorowych, 14 najlepszych pilotów rywalizuje w wyścigach łączących prędkość, precyzję i umiejętności. Wykorzystując najszybsze, najzwinniejsze, lekkie samoloty wyścigowe, piloci pokonują podniebny tor zbudowany z napełnionych powietrzem pylonów o wysokości 25 metrów. W 2014 roku wprowadzono konkurs Challenger Cup, który umożliwia młodym talentom zapracowanie na awans do klasy mistrzowskiej Red Bull Air Race.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony