Przejdź do treści
KTL AOPA Poland
Źródło artykułu

Spotkanie urzędników ULC z przedstawicielami AOP’y i środowiska lotniczego

7 maja, na lotnisku Babice, odbyło się spotkanie urzędników Departamentu Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego z przedstawicielami środowiska lotniczego. Organizatorem spotkania było KTL AOPA Poland. Celem, było przybliżenie uczestnikom nowych przepisów prawa europejskiego w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Pierwsze tego typu spotkanie z właścicielami i użytkownikami statków powietrznych zainicjowane przez ULC odbyło się na początku lutego tego roku.

Podobnie jak na ostatnim spotkaniu, poruszane zagadnienia dotyczyły nowych wymagań dotyczących zdatności do lotu, które zaczną obowiązywać po 28 września 2009 roku. Tego dnia upływa ostateczny termin wdrożenia przepisu Part-M (Załącznik 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) 2042/2003) dla lotnictwa ogólnego, co spowoduje, że każdy statek powietrzny będzie musiał posiadać zatwierdzony Program Obsługi Technicznej (POT), spełniający wymagania przepisu Part-M, M.A.302. Oznacza to, że od 29.09.2009 roku wszystkie statki powietrzne muszą posiadać zatwierdzone przez Prezesa ULC Programy Obsługi Technicznej opracowane zgodnie z wymaganiami przepisu M.A.302 i M.B.301. Od tego dnia nie będzie można eksploatować statków powietrznych, dla których nie zatwierdzono odpowiedniego Programu Obsługi Technicznej (POT).

W celu zastosowania wymagań Aneksu I (Part-M) wszystkie statki powietrzne zostały podzielone na trzy grupy:

Grupa 1 – obejmująca statki powietrzne wykorzystywane w lotniczych przewozach handlowych oraz tzw. „duże statki powietrzne” (samoloty o MTOM powyżej 5700 kg i śmigłowce wielosilnikowe).
Ta grupa statków powietrznych wymaga, aby:
- zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu było prowadzone przez Organizacje zatwierdzone zgodnie z Part-M/G (dla statków powietrznych wykorzystywanych w lotniczych przewozach handlowych zatwierdzenie to jest częścią zatwierdzenia Przewoźnika lotniczego);
- obsługa techniczna ma być wykonywana zgodnie ze standardami określonymi w Part-M/D przez Organizacje obsługowe zatwierdzone zgodnie z Part-145 (duże statki powietrzne nie wykorzystywane w lotniczych przewozach handlowych – po 28.09.2008)
- a poświadczenie obsługi musi być wydawane przez personel poświadczający Organizacji Part-145.

Grupa 2 – obejmuje statki powietrzne wykorzystywane do celów prywatnych, o MTOM poniżej 5700 kg oraz śmigłowce jednosilnikowe.
Ciągłą zdatnością do lotu tych statków powietrznych może zarządzać:
- właściciel lub użytkownik, o ile uzna się za kompetentnego, lub
- zatwierdzona organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (Part-M/G).
Statki powietrzne muszą być obsługiwane zgodnie ze standardami opisanymi w Part-M/D , a obsługa realizowana przez:
- organizację obsługową zatwierdzoną zgodnie z Part-145, lub
- organizację obsługową zatwierdzoną zgodnie z Part-M/ F.

Grupa 3 – obejmuje statki powietrzne wykorzystywane w usługach lotniczych (M.A.201(h)(3)) z wykorzystaniem samolotów o MTOM poniżej 5700 kg oraz śmigłowców jednosilnikowych.
Ta grupa statków powietrznych wymaga, aby:
- zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu było prowadzone przez Organizacje zatwierdzone
zgodnie z Part-M/G (zatwierdzenie integralne z certyfikatem AWC lub umowa);
- Obsługa techniczna ma być wykonywana zgodnie ze standardami określonymi w Part-M/D przez Organizacje obsługowe zatwierdzone zgodnie z Part-145 lub Part-M/F
- a poświadczenie obsługi musi być wydawane przez personel poświadczający Organizacji Part-145 lub Part-M/F.

Korzystając z multimedialnej prezentacji, przedstawiciele ULC objaśniali zasady działania nowego systemu. Omówiono definicje oraz zagadnienia dotyczące odpowiedzialności za ciągłą zdatność do lotu w świetle nowych przepisów.

Nie zabrakło pytań ze strony użytkowników i właścicieli dotyczących głównie eksploatacji i obsługi statków powietrznych zgodnie z koncepcją Part-M. Większość pytań dotyczyła korzyści płynących z nowego systemu oraz zakresu odpowiedzialności i obowiązków jakie nakłada on na właściciela statku powietrznego. W opinii uczestników, idea wydaje się być obiecująca. Prawdziwym problemem może jednak okazać się brak wystarczającej ilości certyfikowanych ośrodków zarządzania ciągłą zdolnością do lotu i ośrodków obsługowych po wejściu w życie przepisów. Szczegółowe informacje wraz z załącznikami i wzorami dokumentów znaleźć możemy na stronie internetowej Departamentu Techniki Lotniczej ULC.

Spotkanie miało charakter otwarty. O kolejnych, będziemy informować na bieżąco.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony