Przejdź do treści
Plan Lotu, źródło: PAŻP
Źródło artykułu

PAŻP prezentuje planowane zmiany dotyczące planu lotu

10 stycznia 2011 roku, w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie, podczas którego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała planowane zmiany dotyczące formularza planu lotu. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wojska, policji, MSWiA, portów lotniczych oraz Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland.

Zmiany w procesie wypełniania planów lotu, będą miały wpływ na wszystkie wyspecjalizowane instytucje służb żeglugi powietrznej (Air Navigation Service Provider - ANSP), operatorów lotniczych (AO), biura odpraw załóg (ARO) i każdą komórkę, która tworzy lub odbiera informacje zawarte w planie lotu. Modyfikację w zawartości pól formularza planu lotu wprowadza Zmiana 1 do PANS – ATM Doc 4444, która została przyjęta 27 maja 2008 roku i ogłoszona w State Letter AN 13/2.1-08/50. Zmiana 1 do PANS-ATM Doc 4444 wchodzi w życie 15.11.2012.

Modyfikacja dotknie struktur danych, składni depesz powiązanych z planami lotu, wykorzystania nowych oznaczeń (w Europie), aktualizacji formatu wymiany danych (ADEXP), jak i również internetowego systemu wymiany danych (OLDI).

Podstawowy formularz planu lotu i forma powiązanych depesz pozostają bez zmian, ale zmieni się zawartość niektórych pól. W pozycji 10 (equipment) i 18 (other information) planu lotu będzie można używać cyfr i szczegółowo opisać możliwości lotu NAV/COM/SUR, pojawi się opcja złożenia planu lotu do 5 dni (120 godzin) przed odlotem, użycia terminu DOF (date of flight), a także dodania do pozycji 18 nowych i zmiany zawartości wielu istniejących oznaczeń.

Fragment planu lotu z zaznaczeniem obszarów w których wprowadza się zmiany w 2012 roku. Źródło: PAŻP

Działania potrzebne do wdrożenia niezbędnych aktualizacji systemu będą obowiązkiem organizacji, które utrzymują te systemy. Jednakże według ICAO istnieje potrzeba koordynacji działań w celu zapewnienia, że zmiany zostaną wdrożone tak płynnie, jak to możliwe z minimum negatywnego wpływu na bieżące operacje. Organizacja EUROCONTROL zaakceptowała wniosek ICAO o koordynację realizacji europejskiego części przedsięwzięcia i ustanowiła wewnętrzny zespół projektowy „Task Force 2012”, który podejmie niezbędne działania w ramach Agencji i we współdziałaniu z różnymi grupami zainteresowanych podmiotów, celem sprawnej realizacji programu do dnia 15 listopada 2012 roku.

Ostateczną datą wprowadzenia zmian w Europie będzie 15 listopada 2012 roku. Pierwsze testy wdrażania nowych planów lotu rozpoczną się już w lutym 2011 roku. Od II kwartału 2012 systemy bedą akceptowały plany z nową i stara zawartoscią. Po 15.11.2012 już tylko z nową. Niedozwolone będzie mieszanie elementów ze starego i nowego planu lotu w jednej depeszy. O terminach przprowadzania testów, PAŻP i ULC obiecały powiadamiać środowisko lotnicze z odpowiednim wyprzedzeniem.

Materiały do pobrania:
Opis planowanych zmian w formularzu planu lotu (Opracowanie: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)
Approval of Amendment 1 to the PANS-ATM (Opracowanie: ICAO)


Poniżej prezentujemy plan wdrożenia zmian opracowany przez Eurocontrol.

Organizacja ICAO FPL 2012 udostępniła stronę internetową na której na bieżąco informuje o postępach wprowadzania zmian, w krajach członkowskich na całym świecie, dostępną pod adresem: http://www2.icao.int/en/FITS/Pages/home.aspx


W artykule wykorzystano materiały przekazane przez PAŻP dla KTL AOPA Poland za zgodą instytucji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony