Przejdź do treści
C-130 E Hercules (fot. Jarosław Kalemon)
Źródło artykułu

WZL nr 2 S.A. rozpoczęły obsługę samolotów C-130

Aktualnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. realizują umowę dotyczącą samolotów C-130, która obejmują serwis i realizację obsługi PDM (Programmed Depot Maintenance). Należący do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza samolot C-130E z numerem 1502 wylądował 21 stycznia na lotnisku w Bydgoszczy, gdzie zostanie poddany przeglądowi po pięciu latach eksploatacji.

Umowa została podpisana w dniu 02.01.2015 r., a jej zakres obejmuje wykonanie obsługi PDM na pięciu samolotach C-130, eksploatowanych  przez 33.BLTr w Powidzu. Porozumienie obowiązywać będzie do dnia 08.03.2019 r., kiedy to ostatni samolot (nr 1505) po PDM powinien zostać zwrócony użytkownikowi.

Obsługa główna PDM (Programmed Depot Maintenance) obejmuje przegląd struktury i systemów samolotu. Obsługa realizowana jest co 69±3 m-ce. Zakres prac wynika z Zakresu Obsługi (PDM Work Spec.) opracowanego na samolot C-130 i obejmuje m.in.:
• przyjęcie i przygotowanie samolotu do obsługi (obsługa Post flight, próba silników, konserwacja, mycie, ważenie, niwelacja, sprawdzenia systemów radiowo-elektrycznych pod napięciem, sprawdzenie systemów hydraulicznych – flight controls, system podwozia... ),
• demontaże (demontowane są główne elementy płatowca, w celu umożliwienia przeglądy i weryfikacji stanu struktury płatowca). Inspekcje dzielimy na dwie metody: wizualne oraz badania NDT. Obsługa PDM wymaga praktycznie wszystkich metod NDI, włączając X-Ray.
• usuwanie części powłoki lakierniczej (w celu umożliwienia wykonania badań NDI), która po zakończonych inspekcjach zostanie odnowiona,
• naprawę, wymianę elementów/agregatów (po przeprowadzonych inspekcjach),
• montaż, sprawdzenie i regulacje, próby silników, FCF, przekazanie użytkownikowi.

Resurs samolotu jest ograniczony nalotem centropłatu, po osiągnięciu określonej liczby godzin. Liczba wylatanych godzin jest istotna do określenia zakresu prac, z uwagi na to, że po osiągnięciu określonego nalotu (EFH), zgodnie z dokumentacją eksploatacyjną, należy wykonać określone sprawdzenia i czynności.

Polskie C-130, są eksploatowane zgodnie z dokumentacją USAF. W Europie część użytkowników eksploatuje C-130, na podstawie i zgodnie z dok. producenta samolotu.

Czas realizacji to ok. 11 miesięcy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony